Juoruammeko? (En MINÄ ainakaan!)

Keskustele BBPlazan kolumneista tai ryhdy itse kolumnistiksi!
Avatar
Päällykäinen
Vaihtoasukas
Viestit: 331
Liittynyt: 16 Loka 2007 08:00

Juoruammeko? (En MINÄ ainakaan!)

Viesti Kirjoittaja Päällykäinen » 20 Loka 2007 04:29

Heitetäänpä sitten mekin naamarit pois jookosta, kyllä joo? Tarkoitan tällä sitä että olisimmeko mekään yhtään parempia tuolla BB-talossa? Hyvin suurella todennäköisyydellä EMME. Täällä internetin suomalla anonymiteetillä voimme sanoa melkein mitä haluamme BB-talon asukkaista, ilman pelkoa häätöäänestykseen joutumisesta tai siitä että, jos emme seiso yhdellä jalalla kun ääni kaiuttimista käskee tehdä niin, saisimme rangaistuksen.

Juoruaminen - tai toisin sanoin selän takana puhuminen - on (valitettavasti) globaali ilmiö ja sitä tapahtuu kaikissa kulttuureissa uskonnosta tai elämänkatsomuksesta riippumatta. Sillä käsitellään ihmissuhteita ja/tai niiden ongelmia. Se tapahtuu siis tavallaan ”luonnostaan”. Evoluutio on meille itse asiassa luonut tällaisen ”järjestelmän”, jolla vahvistamme omaa minuuttamme ja haemme hyväksyntää ”laumassamme”.

Jos se tuntuu kaukaiselta, niin verrataanpa sitten itseämme tekemisillämme siihen mitä talossa tapahtuu. Asukkaat luovat suhteita keskenään ja vahvistavat niitä keskinäisillä keskusteluilla, jos näin ei tapahtuisi niin talossakaan ei olisi juurikaan mitään ”viihdearvollista” tapahtumaa, saati sitten keskustelua herättäviä ihmissuhteita. Kaikki tapahtuisi tietyllä kaavalla ja katsojat voisivat yhtä hyvin seurata nurmen kasvamista jalkapallokentällä. Me katsojat kuitenkin voimme seurata talon tapahtumia ja vetää omat johtopäätöksemme tapahtumista ja niinhän me teemmekin. Ja mikä pahinta, teemme lähestulkoon kaiken mitä emme talon asukkailta suvaitse.

Siis me näemme talon tapahtumat 24 tuntia vuorokaudessa 7 päivää viikossa, teemme havaintoja ja käsittelemme niitä. Ja mitä sitten tapahtuu kun olemme riittävästi keränneet tietoja asukkaasta tai asukkaista? Vastaushan on helppo, ryntäämme internetin keskustelupalstoille kertomaan, kuinka herra X on epäherrasmies, kuinka neiti Y on alkoholi-ongelmainen tai toteamme tyynesti vain jonkun olevan ”turha asukas”. Kysymykseni kuuluukin, kuinka me sitten olemme parempia ihmisiä tuomitsemaan tai arvottamaan heidät? Vastauksen tähän keksittyänne toivon että olette edes hieman suvaitsevampia.

En suostu heittämään sitä surullisenkuuluisaa ensimmäistä kiveä ja jos minut siihen pakotettaisiin niin oikeamielisin kohde olisin minä itse, sillä olenhan syyllistynyt samoihin synteihin kuin he, joita yritän arvostella. Siis kyllä, vastauksenne on aivan oikein, olen juorunnut asukkaista, arvottanut heitä, pitänyt heitä ali-ihmisinä. Omasta mielestäni tämä on suurelta osin kateellisuutta, koska itse en voi voittaa viidenkymmenentuhannen euron pääpalkintoa.

Juorutkaa siis minusta ja tuomitkaa minut,


Päällykäinen

Avatar
Päällykäinen
Vaihtoasukas
Viestit: 331
Liittynyt: 16 Loka 2007 08:00

Viesti Kirjoittaja Päällykäinen » 20 Loka 2007 04:31

Ensimmäinen yritykseni saada ajatukseni kolumniin. YP/modet poestakkee jos haisoo liikaa.

Piällykäine :shock:

Punde
Jumalan ruoska
Viestit: 15012
Liittynyt: 24 Tammi 2005 17:39
Paikkakunta: Chernarus

Viesti Kirjoittaja Punde » 20 Loka 2007 04:35

Haisoo, mutta hyvälle. Ei tota kukaan poista, hyvää tekstiä :)

Avatar
Nist
Christian von Hagelstam
Viestit: 1518
Liittynyt: 12 Loka 2006 20:19
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Nist » 20 Marras 2007 10:04

tic kirjoitti:Mikä hitsi tääki o ^^`???
Kirjoitus, jossa kirjoittaja ilmaisee ajatuksiaan ja pohtii asioita tietokoneen nappuloita näpyttäen ja tekstiä suoltaen.

Kokeile sinäkin joskus. Voit yllättyä. :wink:
"EI ONNISTU!" - Everstiluutnantti Karjula-Virtanen

Avatar
Jurve
Päivystävä meribiologi
Viestit: 604
Liittynyt: 29 Syys 2006 00:34

Viesti Kirjoittaja Jurve » 20 Marras 2007 10:12

Nist kirjoitti:
tic kirjoitti:Mikä hitsi tääki o ^^`???
Kirjoitus, jossa kirjoittaja ilmaisee ajatuksiaan ja pohtii asioita tietokoneen nappuloita näpyttäen ja tekstiä suoltaen.

Kokeile sinäkin joskus. Voit yllättyä. :wink:
Ja sinänsä ihan hyvä. Herättää ajatuksia.

*näpyttää nro 17106*
Päällykäinen+

:)

Avatar
_Pappa_
Kroisos
Viestit: 1600
Liittynyt: 26 Loka 2006 16:48

Viesti Kirjoittaja _Pappa_ » 21 Marras 2007 00:54

Aika hauska kun nämä ovat Kolumnien alla ja jotkut kommentoijat eivät vissiin tajua mitä kolumnit ovat. ;)

Päällykäinen ja Dille, jatkakaa toki. Aina on mielenkiintoista lukea muiden analyysejä itseä kiinnostavasta aiheesta.

Ehkä joku kaunis päivä (jos tulee SBB4) niin voi olla että tänne ilmestyy "Papan pakinat" tms. jos uskallan/viittin/jaksan... ;)
Entinen aktiivi, nykyinen taustaseuraaja

Avatar
Tirkka
Isoveli
Viestit: 8346
Liittynyt: 13 Elo 2006 21:47
Paikkakunta: Uleåborg

Viesti Kirjoittaja Tirkka » 22 Marras 2007 23:56

Hyvä kolumni. Jos tulee seuraava kausi suomalaista BB:tä niin mieleni tekisi rohkaista Päällykäistä kirjoittelemaan kolumneja ahkeramminkin ja ihan faikka itse sivuston puolellekin. :) Itsellänikin olisi aiemmin tehnyt mieli kirjoittaa joku kolumni mutta kun olen niin laiska kirjoittaja niin se nyt sai sitten jäädä. Ehkä ensi vuonna, ehkä ei...
Totuus on tuolla ulkona.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kolumnit”