24/7-kommentoinnin taso (siirretty pv67-ketjusta)

Keskustelua liittyen Suomen kolmanteen Big Brotheriin.
Avatar
rink
Ylläpitäjä
Viestit: 5728
Liittynyt: 28 Elo 2006 15:08

Viesti Kirjoittaja rink » 03 Marras 2007 15:32

clouseau kirjoitti: Toisaalta raja kriittisen postailun ja provoamisesn välillä on aika häilyvä. Kokonaisuudessaan tämä palsta on kuitenkin mielestäni suhteellisen asiallinen. Luin viimevuonna paljonkin Subin palstaa, mutta nyt se on valtaosin sellaista sontaa, ettei paljon viitsi niitä sivuja avata.
Juurikin näin.

Tosin tällä kaudella - tässä vaiheessa - olen huomanut, että sub:in sivuilta on raportoituna paremmin 24/7:n tapahtumat. Niitä aktiivisia päivittäjiä on siellä enemmän ja muutenkin ihmisten mielikuvat eri tilanteista poikkeavat toisistaan aika usein. (ts. hyvä nähdä sama asia eri kirjoittajien kirjoittamana) Erittäin hyvä muuten, että esim. Dorothy on ollut aktiivinen. Suurkiitokset tässä yhteydessä hänelle. Olen usein ollut tämän sivuston varassa viikonloppuisin...niin kuin nytkin..:)

Ylläpito voisi kiristää moderointia - jos haluaa, en väitä että näin pitäisi tehdä! - 24/7 otsikoissa. Silloin pitäisi vaan ottaa ns. kaikki OT pois...oli kirjoittajana kuka hyvänsä. Vaikkapa kolumnisti, moderoija, ylläpitäjä jne. ;) Luulenpa, että olisi liian työlästä...

Siinä vaiheessa kun itsekin vielä "fanitin" Kadia, niin Punde oli kyllä ihan ehdoton ykkönen kiristämään pinnoja. Kuin joku olisi suolaa heittänyt haavoihin. :D Nyt kun oma kadisuuntautuneisuuteni (tietyillä ehkä tunnetuilla perusteluilla) on muuttunut "lähes tulkoon dissaukseksi" Punden heitot enemmin naurattavat. Ja jos ihan rehellinen olen, niin entisten "sielunkumppanien" (=Kadifanien tai "fanien" ts. ihmisten jotka jossakin mittakaavassa pitävät Kadista) kommentit ärsyttävät - joskus jopa provosoivat. (vaikka näin ei olisikaan ehkä tarkoitus)

Parempi olisi tietysti, kun niissä heitoissa ja niistä virenneistä keskusteluissa ei aleta dissaamaan muita keskustelijoita. Pitää nääs kunnioittaa toisia. Edes vähäsen...

Avatar
TSN
Kunniajäsen
Viestit: 2099
Liittynyt: 02 Maalis 2005 01:04

Viesti Kirjoittaja TSN » 03 Marras 2007 15:42

rink kirjoitti:Ylläpito voisi kiristää moderointia - jos haluaa, en väitä että näin pitäisi tehdä! - 24/7 otsikoissa. Silloin pitäisi vaan ottaa ns. kaikki OT pois...oli kirjoittajana kuka hyvänsä. Vaikkapa kolumnisti, moderoija, ylläpitäjä jne. ;) Luulenpa, että olisi liian työlästä...
No tuo olisi yksi tapa.. Tuossa se sitten menisi siihen, että viestit olisi enemmän pelkkää tapahtumien raportointia kommentoinnin sijaan.
Mutta jospa kaikki osaisi itsekin vähän vähentää OT:tä..
Ja ketjuja saa oikeasti tehdä lisää molemmille Yleiskeskustelu(BB/Ei-BB)-alueille jos on tarvetta.

Avatar
siiri.x
BB-talon ylijumala
Viestit: 4887
Liittynyt: 05 Joulu 2006 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja siiri.x » 03 Marras 2007 15:59

Kai kuitenkin pieni OT-jutustelu live-ketjussa sallitaan, etenkin silloin kun talossa ei tapahdu mitään ja kukaan ei ketjuun kirjota mitään talon tapahtumia?

Avatar
TSN
Kunniajäsen
Viestit: 2099
Liittynyt: 02 Maalis 2005 01:04

Viesti Kirjoittaja TSN » 03 Marras 2007 16:08

siiri.x kirjoitti:Kai kuitenkin pieni OT-jutustelu live-ketjussa sallitaan, etenkin silloin kun talossa ei tapahdu mitään ja kukaan ei ketjuun kirjota mitään talon tapahtumia?
Sallitaan, mutta sitä voisi yrittää välttää. Esim pari viestiä OT:tä peräkkäin on ihan ok, mutta jos menee siitä yli niin yhtenä vaihtoehtona on tietysti tehdä chat-ketju jossa voi kirjoitella silloin kun ei ole muutakaan.

Avatar
siiri.x
BB-talon ylijumala
Viestit: 4887
Liittynyt: 05 Joulu 2006 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja siiri.x » 03 Marras 2007 16:15

TSN kirjoitti: Esim pari viestiä OT:tä peräkkäin on ihan ok, mutta jos menee siitä yli niin yhtenä vaihtoehtona on tietysti tehdä chat-ketju jossa voi kirjoitella silloin kun ei ole muutakaan.
Niin ois juu, mutta kun tekee mieli päivystää kuitenkin live-ketjussa siltä varalta että jotain tapahtuu :)

Petri
Jumalan ruoska
Viestit: 8696
Liittynyt: 06 Elo 2006 21:56
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Petri » 03 Marras 2007 17:07

Tärkeintä on ainakin omasta mielestäni se, että keskustelu näillä palstoilla pysyy BB-keskeisenä. Siinä vaiheessa kun aletaan menemään henkilökohtaisuuksiin toisia forum-kirjoittajia kohtaan, niin mennään metsään ja pahasti.

Avatar
Kipa
Mökkiläinen
Viestit: 243
Liittynyt: 27 Loka 2007 18:01
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Kipa » 03 Marras 2007 19:50

Mun mielestä Punden jutut ovat mielenkiintoisia ja viihdyttäviä.
Vaikka olenkin uusi tällä foorumilla, olen lueskellut näitä viestejä täällä jo muutaman vuoden ajan.
Mua ei henk.koht ota yhtään pattiin, vaikka suosikkiani vähän dissataisiinkin tms.
Kritiikki täytyy ottaa rakentavana kritiikkinä.
ÄLÄ PUNDE VAAN MUUTU MIKSIKÄÄN:
---------------------
Niko: Hei, uskallaks sanoo peilille My Little Pony?
Sielt tulee sellanen vaahtokarkkisydeemi bebaan.


----------------------------
In: Tero
Out: Jari-Matti

Punde
Jumalan ruoska
Viestit: 15012
Liittynyt: 24 Tammi 2005 17:39
Paikkakunta: Chernarus

Viesti Kirjoittaja Punde » 05 Marras 2007 23:50

minttuli kirjoitti:Mietinkin jo millä nickillä Punde subiin kirjoittaa... :roll:
Nick on yllättävästi Punde, ja olen sinne tällä kaudella kirjoittanut 5 tai 6 viestiä, suurin osa taitaa olla kuin kaksi marjaa-ketjussa. Johonkin toiseen ketjuun myös myönsin tehneeni mäkkaiverkuvan ja mainostin kuvanmuokkausketjua.

Siinäpä ne.

Punde
Jumalan ruoska
Viestit: 15012
Liittynyt: 24 Tammi 2005 17:39
Paikkakunta: Chernarus

Viesti Kirjoittaja Punde » 06 Marras 2007 00:09

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem

Siinä luettavaa kaikille, tämän ketjun asioista.
Argumentum ad hominem tai lyhyesti ad hominem (argumentointi ihmistä kohtaan) on argumentaation muoto ja samalla usein, mutta ei aina, argumentaatiovirhe, joka tarkoittaa henkilökohtaisuuksiin menemistä itse keskustelun kohteena olleen asian kustannuksella. Ad hominem jaotellaan viiteen alaluokkaan:

* ad hominem abusivis (loukkaus)
* ad hominem circumstantiae (argumentaation asianhaaroihin vetoaminen)
* ad hominem tu quoque (argumentoijan sosiaaliseen habitukseen vetoaminen)
* kaivon myrkyttäminen
* ad hominem motivum (motiiviin vetoaminen, oma lehmä ojassa)

Ad hominemin yleinen kaava on seuraava:

1. Henkilö X esittää argumentin A
2. Henkilön X ominaisuuksissa on jotain vastenmielistä
3. Siispä argumentti A on epätosi

Sisällysluettelo
[piilota]

* 1 Ad hominem abusivis
* 2 Ad hominem circumstantiae
* 3 Ad hominem tu quoque
* 4 Kaivon myrkyttäminen
* 5 Ad hominem motivum
* 6 Ad hominem -termin väärinkäyttö

[muokkaa] Ad hominem abusivis

Nimensä mukaisesti ad hominem abusivis tarkoittaa suoranaista loukkausta. Henkilön persoonassa on jotain vastenmieliseksi koettua, ja argumentti kohdistuu siihen asian sijasta.

Luuletko, että otan tuollaisen sinunkaltaisesi työttömän pummin argumentointia hifitekniikasta vakavasti?
Niin se vain on, sillä tämä on aivan liian vaikeaa sinunkaltaisellesi kymmenvuotiaalle ymmärtää.
Kaikki anonyymikirjoittelijat ovat häiriköitä!

[muokkaa] Ad hominem circumstantiae

Tässä virheessä puolestaan hyökkäyksen kärki kohdistuu persoonan sijasta asianhaaroihin, kuten sen ryhmän, jota X edustaa, ominaisuuksiin. Tämän loukkauksen alalajeja ovat 'ad virem' (mieheen) ja 'ad feminam' (naiseen) eli sukupuoleen kohdistuvat hyökkäykset. Tämä virhe käsittää myös väärään auktoriteettiin vetoamisen (niin sanotun "suutari pysyköön lestissään" -virheen). Se eroaa argumentum ad auctoritatemista siinä, että ad auctoritatem vetoaa ihmiseen tai instituutioon, jota pidetään kyseisen alan auktoriteettiina, mutta ad hominem circumstantiae siihen, että ihminen tai instituutio on jonkin toisen alan auktoriteetti.

Miten sinä, mutteripäinen insinööri, muka voisit ymmärtää sydämenasioista yhtään mitään?
Susanna on nainen, joten hänen maanpuolustusargumenttinsa on täyttä roskaa
Koska valtakunnansyyttäjän mielestä kannabis aiheuttaa fyysistä riippuvuutta, WHO:n kannabisraportti joutaa roskiin

[muokkaa] Ad hominem tu quoque

Tu quoque (ja sinäkin vielä!) tarkoittaa sitä, että annetaan ymmärtää argumentin esittäjän elävän itse toisin kuin hän opettaa. Tämän virheen yleinen kaava on seuraava:

1. Henkilö X esittää argumentin A
2. Henkilön X elämäntavat ovat A:n vastaiset
3. Siispä A on epätosi

En ota vakavasti yhtään tupakoivaa luonnonsuojelijaa
USA on muka paraskin lässyttämään ihmisoikeuksista, kun se itse teloittaa omia kansalaisiaan koko ajan
Neitsyiden ei pitäisi puhua seksistä yhtään mitään!

[muokkaa] Kaivon myrkyttäminen

Kaivon myrkyttäminen tarkoittaa henkilöön kohdistuvaa argumentointia, jossa vasta-argumentti esitetään vihjailevalla tai ennakkoasenteisella kielenkäytöllä; näin ikään kuin myrkytetään se kaivo, josta vastustaja ammentaa voimansa.

Ennen kuin kuuntelette Arskaa, muistuttaisin että hän on ollut vankilassa
Älä kuuntele tuon juristin virastokieltä!
Tämä niin sanottu evoluutioteoria, jota kommunistitkin kannattavat…

[muokkaa] Ad hominem motivum

Ad hominem motivum tarkoittaa henkilön tai instanssin X motiiveihin vetoamista: Argumentin A täytyy olla epätosi, sillä X:llä on oma lehmä ojassa: Hän esittää argumentin intressiensä vuoksi.

Totta kai Anne vastustaa ydinvoimaa, sillä hän on kemisti ja hänen työpaikkansa riippuu öljyteollisuudesta
Taidatkin olla itse narkomaani kun kannatat kannabiksen laillistamista
Uskonto on pappien juoni, jolla he pääsevät itse elämään yltäkylläisyydessä kun toiset raatavat työssä
Olet vain kateellinen minulle, koska suollat suustasi tuollaista roskaa.

[muokkaa] Ad hominem -termin väärinkäyttö

Joskus argumentoinnin osapuoli huudahtaa "Kiva ad hominem. Jospa keskittyisit itse asiaan" vaikka kyseessä ei olisi ad hominem-argumentti. Ironisesti tällaisen lauseen heittäjä usein itse jättää vastaamatta vastapuolen argumentteihin. On mahdollista kesken kiivaan argumentoinnin solvata toista joko suoraan tai sarkastisesti tarkoittamatta loukkausta vastapuolen argumenttien kumoamiseen. Esimerkki loukkaavasta tekstistä joissa ei käytetä ad hominemia:

Olet näköjään lukutaidoton idiootti. Artikkelissa selvästi mainitaan tuo tapaus poikkeuksena: "..."

Avatar
siiri.x
BB-talon ylijumala
Viestit: 4887
Liittynyt: 05 Joulu 2006 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja siiri.x » 06 Marras 2007 06:09

Hyvä että laitoit noita, itse syyllistyt tuohon usein.

Jos vaikkapa Kadi kommentoi jotain talossa jostakusta, kirjoitat "Mutta jos Kadi olisi samassa tilanteessa, hän tekisi itse niin ja näin, koska on känniääliö." Kyseessä on siis Ad hominem abusivis.

Avatar
siiri.x
BB-talon ylijumala
Viestit: 4887
Liittynyt: 05 Joulu 2006 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja siiri.x » 06 Marras 2007 06:17

Ai niin, tässä muuten lisää niitä Punden typeriä ja turhia viestejä, joita ei koskaan myönnä kirjoittaneensa, eilisillalta live-ketjusta:

"Kadi nukkuu selällään, toinen käsi vatsan päällä. Tyypillistä ylimielistä kaditouhua. "

Avatar
Jaake
Kunniajäsen
Viestit: 1429
Liittynyt: 24 Tammi 2005 21:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jaake » 06 Marras 2007 13:06

siiri.x kirjoitti:Ai niin, tässä muuten lisää niitä Punden typeriä ja turhia viestejä, joita ei koskaan myönnä kirjoittaneensa, eilisillalta live-ketjusta:
Turhaa. Kenenkään mieli ei tästä parane.
"Kadi nukkuu selällään, toinen käsi vatsan päällä. Tyypillistä ylimielistä kaditouhua. "
..joka on erittäin turhaa ja typerästi sanottu kyllä.

Avatar
Nist
Christian von Hagelstam
Viestit: 1518
Liittynyt: 12 Loka 2006 20:19
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Nist » 06 Marras 2007 13:34

siiri.x kirjoitti: "Kadi nukkuu selällään, toinen käsi vatsan päällä. Tyypillistä ylimielistä kaditouhua. "
Mä olen taas vissiin outo, mutta mä näen huumoria tässä, niinkuin monessa muussakin Punden Kadin tahi Jarkon "dissausviestissä". Eli tässä lauseessa dissataan dissaamista. Minusta tuo on hulvatonta itseironiaa.

Mutta ehkä hihittelen täällä Punden leiskautuksille ihan yksinäni... :oops:
"EI ONNISTU!" - Everstiluutnantti Karjula-Virtanen

Avatar
_Pappa_
Kroisos
Viestit: 1600
Liittynyt: 26 Loka 2006 16:48

Viesti Kirjoittaja _Pappa_ » 06 Marras 2007 13:49

Nist kirjoitti:
siiri.x kirjoitti: "Kadi nukkuu selällään, toinen käsi vatsan päällä. Tyypillistä ylimielistä kaditouhua. "
Mä olen taas vissiin outo, mutta mä näen huumoria tässä, niinkuin monessa muussakin Punden Kadin tahi Jarkon "dissausviestissä". Eli tässä lauseessa dissataan dissaamista. Minusta tuo on hulvatonta itseironiaa.

Mutta ehkä hihittelen täällä Punden leiskautuksille ihan yksinäni... :oops:
Samoin nauroin illalla/yöllä tuolle viestille. Tuossa nyt ei ollut mitään outoa/huonoa.
Entinen aktiivi, nykyinen taustaseuraaja

Avatar
rink
Ylläpitäjä
Viestit: 5728
Liittynyt: 28 Elo 2006 15:08

Viesti Kirjoittaja rink » 06 Marras 2007 14:03

On tosiaan se aika kaudesta, että toisten kirjoitukset ärsyttää enemmän kuin alkukaudesta. Tässä vaiheessa nämä keskustelut eivät olekaan enää yhtä hauskoja kuin alussa. Ei siinä mitään. Totista torven soittoahan tämä on...;)
Kadi nukkuu selällään, toinen käsi vatsan päällä. Tyypillistä ylimielistä kaditouhua.
:roll:

LindaH
Verokarhun karkoittaja
Viestit: 1204
Liittynyt: 23 Loka 2006 23:34
Paikkakunta: Pohjanmaa. Pampas.

Viesti Kirjoittaja LindaH » 06 Marras 2007 14:40

Nist kirjoitti:
punde kirjoitti: "Kadi nukkuu selällään, toinen käsi vatsan päällä. Tyypillistä ylimielistä kaditouhua. "
Mä olen taas vissiin outo, mutta mä näen huumoria tässä, niinkuin monessa muussakin Punden Kadin tahi Jarkon "dissausviestissä". Eli tässä lauseessa dissataan dissaamista. Minusta tuo on hulvatonta itseironiaa.

Mutta ehkä hihittelen täällä Punden leiskautuksille ihan yksinäni... :oops:
Et hihittele :)
Ainaki meit on kaks.

Antaa vähä väriä arkeen nuo kommentit :)
Ja ei mua haittaa et Punde dissaa jarkkoa vaik jarkko on IN. MUN MIELESTÄ.
Perttu <3

Avatar
siiri.x
BB-talon ylijumala
Viestit: 4887
Liittynyt: 05 Joulu 2006 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja siiri.x » 06 Marras 2007 17:45

Jaake kirjoitti: Turhaa. Kenenkään mieli ei tästä parane.

Hm, miksi turhaa? Eikös tässä ketjussa ole tarkoitus keskustella live-kommentoinnin tasosta?

Muuten minun mieleni parani

:D

Avatar
_Pappa_
Kroisos
Viestit: 1600
Liittynyt: 26 Loka 2006 16:48

Viesti Kirjoittaja _Pappa_ » 06 Marras 2007 17:58

siiri.x kirjoitti:
Dorothy kirjoitti:Sauli ja Niko selostaa niillä olleen tosi hauska päivä, mitäs ne tekikään, aijuu, taisi olla paperiliitin tehdas.
Sanooko ne aina tollai paperiliitin tehdas, erikseen, vai miksi kirjoitat sen aina noin? Ei millään pahalla.
Tämäkö sitten on sitä asiallista 24/7 kommentointia? :roll:
Entinen aktiivi, nykyinen taustaseuraaja

Avatar
siiri.x
BB-talon ylijumala
Viestit: 4887
Liittynyt: 05 Joulu 2006 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja siiri.x » 06 Marras 2007 17:59

_Pappa_ kirjoitti:
siiri.x kirjoitti:
Dorothy kirjoitti:Sauli ja Niko selostaa niillä olleen tosi hauska päivä, mitäs ne tekikään, aijuu, taisi olla paperiliitin tehdas.
Sanooko ne aina tollai paperiliitin tehdas, erikseen, vai miksi kirjoitat sen aina noin? Ei millään pahalla.
Tämäkö sitten on sitä asiallista 24/7 kommentointia? :roll:
Nii-in, kysyin sanooko ne noin vai kirjoittaako Dorothy muuten vain erikseen, koska Dorothy yleensä ei tee juuri kirjoitus- tai kielioppivirheitä.

Mitäs epäasiallista siinä oli?

Avatar
Dorothy
Jumalan ruoska
Viestit: 9295
Liittynyt: 25 Helmi 2005 13:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Dorothy » 06 Marras 2007 18:03

siiri.x kirjoitti:Nii-in, kysyin sanooko ne noin vai kirjoittaako Dorothy muuten vain erikseen, koska Dorothy yleensä ei tee juuri kirjoitus- tai kielioppivirheitä.
Se oli ihan kielioppivirhe, eivät sanoneet noin. Sanoivat paperiliitintehdas.
you've got the dream but not the drive

Petri
Jumalan ruoska
Viestit: 8696
Liittynyt: 06 Elo 2006 21:56
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Petri » 06 Marras 2007 19:10

Miten se vanha sanonta menikään? Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan?

Punde
Jumalan ruoska
Viestit: 15012
Liittynyt: 24 Tammi 2005 17:39
Paikkakunta: Chernarus

Viesti Kirjoittaja Punde » 07 Marras 2007 03:13

Punde kirjoitti:
Punde kirjoitti:Niksu ja jarkkopossu yllyttää ...
"Jarkkopossu"... hei punde, nyt jotaa rajaa tohon asukkaista vittuiluun. Ihan oikeesti hei, jotain rajaa pliis. Loukkaavaa haukkua toista possuksi vain koska on hieman ylipainoinen. Hei haloo punde! Mikset hauku saulia myös possuks? Törkeetä.

Noniin, ja punde lopettaa sitten itsensä provoamisen ja itselleen asiasta offtopicin jatkamisen!
-Feikki-ylläpito
Esimerkkinä tämä (lähestulkoon rautalangasta käsimerkkien kanssa tavaten väännetty esimerkki). Osa ottaa huumorilla ja tajuaa (itse)ironian, osa loukkaantuu ja osa valittaa.

Ihan sama tajuaako kuka miten, mutta hyvä että ainakin pari tajuaa huumorinkin. (ylläpidon on "pakko olla tajuamatta", koska moni tavallinen käyttäjä ei tajua, ja sen takia aiheuttaa toimia. Ymmärrän senkin. Ja ylläpito ymmärtänee että ymmärrän jne.)

Moni tuntuu edelleen luulevan että olen tosissani kadidissauksen suhteen. Se on hauskaa. Kunnes...

no, kunnes tämän ketjun puheenaihe astuu kuviin. Silloinkaan en hirveästi loukkaannu vaikka sydän vuotaakin verta.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “2007”