Plus- ja miinusmuotoiset arviot on helpointa antaa tuotannosta ja tekniikasta, joten aloitetaan niillä, mutta en aio pysyä pelkästään niissä:
Plussat ja miinukset
Tuotanto ja tekniikka
Plussat
- Kaulamikrofonit olivat huikea parannus viime kauden vaatteissa rahiseviin magneetti-kaulaketjumikrofoneihin nähden. Ehkä jopa parempi ratkaisu kuin Subin kausien olkahihnamikrofonit.
- Tehtäväalueeseen (sinne rakennettuun mökkiympäristöön) oli panostettu huomattavasti enemmän kuin viime kaudella. Nyt sieltä löytyivät mm. sellaiset perusasiat kuin vessat, oma pk-huone ja peseytymismahdollisuus. Näin pitäisi aina ollakin, jotta tehtäväalueelta ei kesken viikkotehtävän tarvitse poistua taloon perustarpeiden tyydyttämiseksi. (Makuu- ja varastohuone kontissa sekä uima-allas olivat jo luksusta, eivätkä kaikkiin perinteisiin tehtäväaluetehtäviin edes sovi, mutta puolsivat paikkaansa mökkiteemoituksessa.)
- Kuten viime vuonnakin, feediohjauksessa oli edelleen oivaltavia elementtejä. Ohjaaja mm. reagoi asukkaiden puheisiin näyttämällä lähikuvaa siitä, mistä puhutaan tai leikittelemällä taiteellisilla kuvakulmilla tai heijastuksilla. Joskus myös keskityttiin “slow TV” -tyyliseen asukkaan arkisen puuhailun viipyilevään seurantaan, joka tuntui jakavan 24/7-katsojien mielipiteet. Tämä on lisä, jonka Virtanen on BB:hen tuonut Subin kausiin nähden.
- Makuuhuoneen säilytystilan sijoittaminen kaappiin sängynaluslaatikoiden sijaan oli hyvä ratkaisu. (Muutenkin BB-talossa pitäisi enemmän ottaa huomioon myös käytännön tarpeet, eli missä asukkaat säilyttävät takkejaan ja kenkiään, kun ravaavat kuitenkin tupakalla joka välissä; kuinka kuivattavat pyykkinsä jne. Tämä tuntuu talon suunnittelijoilta usein unohtuvan. Suunnittelija tuskin on esimerkiksi ajatellut, että asukkaat säilyttelevät ulkotakkejaan ”kauniisti” läjässä olohuoneen sohvan selkänojalla, jotta pääsisivät nopeasti tupakalle. Tai että BB-talossa pestään myös pyykkiä, ja häätökäytävällä roikkuvat kalsarit ja pikkarit arkisesti kokoontaitettavissa kuivaustelineissä silloin kun eivät roiku ammeen reunalla. Mutta näin käy, kun käytännön asiat unohdetaan. Enemmänkin voisi näitä miettiä.)
- Saunan ikkunoiden huuruuntumisongelma saatiin osittain jopa ratkaistua. Yay! Mikityksessäkin oli ehkä jonkin verran parannusta.
- BB reagoi talotapahtumiin ehkä aikaisempaa dynaamisemmin ja muokkasi viestejään asukkaiden keskuudessa syntyneiden hokemien ja käsitteiden mukaan.
- Rauhalliset häädetyn sohvahaastattelut sunnuntain suorassa lähetyksessä ovat edelleen positiivisen erityismaininnan arvoinen juttu. Subin myöhemmillä kausilla tuotannon rahat eivät enää riittäneet huonekaluihin ja tämä kohta häädöstä oli rauhatonta studion lattialla pyöriskelyä ja seisoskelusekoilua. Nyt asia on saatu kuntoon. Hyvä Janne!
Miinukset
- 24/7-palvelu on edelleen suppeampi kuin Subin BB-kausilla: vain kaksi ohjattua videosyötettä talosta; ei huonekohtaisia staattisia feedejä. Paljon tapahtumia ja keskustelua jää tämän vuoksi 24/7-katsojilta pimentoon. (Mahdollisesti myös tuotannolta itseltään, koska katsojat eivät voi kiinnittää tuotannon huomiota niihin.) Milloin tähän saadaan korjaus?
- Vaikka kaulamikrofoniratkaisu on hyvä, ratkaisematon ongelma on edelleen se, että vatsallaan sängyllä makaavien asukkaiden mikrofoni menee peittoja tai tyynyä vasten ja ääni muuttuu muminaksi, jos ei asukasta huomauteta korjaamaan mikrofonia toiseen asentoon. Ehkä mikrofoniratkaisussa itsessään pitäisi olla jokin paineanturi, joka tunnistaa tilanteen ja alkaa piipata sen merkiksi, että korjausta tarvitaan.
- Talon ja pihan 2020 design oli vain alkuperäisen (kauden 2019) Marco Casagranden suunnitelman variaatio, eikä erityisen onnistunut sellainen. Tuntui liiaksi jo nähdyn toistolta, koska perustoiminnot sijaitsivat samoilla paikoilla samoissa huonetiloissa, eikä mitään oleellista oltu pintaremontin ja kalustuksen lisäksi muutettu. Lisäksi koko sisustustyyli oli BB-taloon ”ikeamainen” ja väritykseltään vaisu, eli ei sillä tavalla räväkkä ja erikoinen tv-fantasia (tai vaihtoehtoisesti luksustyylinen) kuin tämänkaltaiselta ohjelmalta voisi odottaa. Vain etäisesti japanilaisvaikutteinen makuuhuone tuntui jotenkin hallitulta kokonaisuudelta.
- Ruutu.fi-palvelun 24/7-käyttöliittymä (mobiilissa erikseen ja PC:llä erikseen) ei ole niin hyvä kuin voisi olla. Esimerkiksi feedien vaihto on kömpelöä, eikä käyttöliittymä tarjoa mahdollisuutta hypätä ajansiirtopuskurissa tiettyyn kohtaan syöttämällä aikaleima suoraan numeroina tai suoralinkittämisen kautta, vaan haluttu kellonaika pitää hakea aikajanalta epätarkasti toistopäätä liikuttamalla. Mobiilisovellus voisi myös tarjota mahdollisuuden seurata kahta tai useampaa feediä pystyasennossa yhtäaikaisesti allekkain tai käyttöliittymän, jossa ruudun ylälaidassa näkyy pystyasennossa aktiivinen feed ja alalaidassa feed-valinnat, mutta tällä hetkellä mobiilisovellus ei tue tällaista käyttötapaa.
- Virallinen BB-sivusto on edelleen suunnittelultaan kamala; jotenkin liian ilmava ja ”paljas” ja amatöörimäinen sekava laatikkosilppu. Osastot ovat liian piilossa valikon takana jne.
- Virallisella BB-sivustolla pitäisi julkaista keskitetysti kaikki tieto ja päivitykset mitä tuotanto julkaisee, myös some-kanaviin postatut tiedot, vaikka sitten erillisinä kopioina. On hyvin epäkäytännöllistä, jos tuotanto julkaisee osan tiedoista yhdessä kanavassa ja toisen osan toisessa, eikä näitä pääse näkemään yhdestä paikasta.
- Vanhojen kausien sivustot, asukasesittelyt, videoklipit ja uutisartikkelit pitäisi siirtää kauden päätyttyä tai uuden alettua arkistosivustolle, jota pääsee selailemaan myöhemminkin. Näin Subkin menetteli omilla kausillaan.
- Tehtävähuone on aivan liian kaikuva. Kun asukkaat ovat siellä, äänimaailma on rasittavaa kuunneltavaa. Kaikukammio tulisi akustoida.
- Jos samassa huoneessa käydään useaa toisistaan erillistä keskustelua, ohjaajan ja äänitarkkailijan pitäisi osata valita, minkä asukasryhmän keskusteluja missäkin feedissä kulloinkin seurataan.
- Tuotanto yrittää edelleen nähdä talon tv-ruutujen sisällöt (esimerkiksi kauppahuoneen tv:n kauppatilauksen teon aikana tai olohuoneen tv:n huutokaupan aikana) kameroiden kautta asukkaiden selkien ja päiden takaa, vaikka voisi selkeyden vuoksi vilauttaa niiden kuvasignaalia myös suorana kuvana 24/7-feedeissä, jotta 24/7-katsoja näkisi sen, mitä asukkaatkin näkevät. TV-ruudun sisällön esittämiseen voitaisiin myös tilannekohtaisesti tilapäisesti käyttää jotain staattisempaa videosyötettä, jos 24/7-palvelussa olisi näitä toivottuja staattisia videosyötteittä. TV-ruudun kuvan esittämiseen voitaisiin tilanteessa tilapäisesti käyttää jopa PIP-kuvaa. Näitä teknisiä asioita voisi miettiä vähän luovemmin ja vähemmän jäykästi kuin nyt — menemättä kuitenkaan mielipideohjaileviin tai muuten vain mauttomiin sydäntransitiokikkailuihin, joita alkukaudella nähtiin, mutta joista onneksi nopeasti luovuttiin.
- Häädetyn nimen ilmoittaminen sunnuntain suorassa lähetyksessä on edelleen sekoilua. Käytetään hyvin kummallista ja jäykistelevää kahden toisiaan seuraavan taloyhteyden ”Asukas joka Big Brother -talosta seuraavaksi häädetään on...” / ”Asukas joka häädetään on..” -juontokaavaa. Miksi häätöä ei voi tehdä saman katkeamattoman viimeisen taloyhteyden aikana, kuten aikaisemmilla (Subin) kausilla? Miksi häädetyn nimeä ei voi ilmoittaa sujuvasti yhdellä lauseella, kuten aikaisemmilla (Subin) kausilla? Miksi häätölauseessa ei voida mainita, monesko häädettävä asukas järjestysnumeroltaan on (”Kolmantenatoista Big Brother -talosta häädetään... Nimi!”). Juontaja voisi myös itse ilmoittaa sen nimen, ja Big Brother sen jälkeen sen, että aikaa on minuutti.
Vapaamuotoisemmat arviot ja huomiot
Muita aihekokonaisuuksia on helpompi arvoida yleisemmän pyörittelyn kautta.
Yleisesti: jatkoa toki toivon, mutta asukasvalintoihin/ryhmädynamiikkaan sekä asukkaiden aktivointiin/tökkimiseen ja tehtäviin ja twisteihin on pakko panostaa enemmän.
Asukasvalinnat ja asukkaiden hyödyntäminen
Tuotanto ei ennalta voi tietää, minkälainen minkäkin vuoden asukaskattauksesta oikeasti tulee. Arvelut ja suunnitelmat eivät ole sama kuin se, mikä lopulta toteutuu.
Yllätyksiä varmasti ilmenee niin toteutuneessa asukasdynamiikassa kuin asukkaiden poistumisjärjestyksessä ja -tavassakin. Jos esimerkiksi valintahetkellä räväkältä vaikuttanut yksilö onkin kaltaistensa ryhmässä hyvin vetäytyvä ja vaisu, tai jos kauden kannalta keskeiseksi nousemassa ollut asukas tipahtaa väärässä kohdassa muuten vain tai sääntörikkomuksen tai henkilökohtaisten syiden vuoksi ja lähtö lässäyttää kauden asukasdynamiikan, minkäs teet.
Silti BB:kin pystyy jotain tekemään kohdentamalla dynaamisesti oikeita toimia oikeisiin asukkaisiin tai asukasryhmiin. Tai myös tuomalla taloon uusia asukkaita kesken kauden.
Tällä kaudella tehtiin jälkimmäinen. Paha sanoa, oliko se alun alkaenkin suunniteltu juttu vai lennosta tehty päätös. Jotain piristystä se kaudelle kuitenkin toi, vaikka kumpikaan taloonjääneistä uusista asukkaista ei aivan pystynyt esiintymään alkuperäisasukkaan veroisena persoonallisuutena.
Virtasen tuotanto on ainakin päiväkirjahuoneen ulkopuolella melko kiltti ja varovainen verrattuna Subin kausien tuotantoihin. Tämä on ehkä ongelma.
Pliisuistakin ja harmoniahakuisista asukkaista saisi enemmän irti asettamalla näitä vaikeampien ja yllättävämpien valintojen, tilanteiden ja houkutusten eteen ja räätälöimällä tapahtumia ja tehtäviä enemmän asukaskohtaisesti, mutta tuotanto ei ole halunnut mennä kovin pitkälle tähän suuntaan. Ehkä pitäisi, koska tällainen koettelu kuuluu kuitenkin formaatin luonteeseen ja sillä saa enemmän asukkaiden välisiä eroja ja tilanteita esiin. Vaarana kuitenkin on, että jos tällainen tehdään huonosti (liian läpinäkyvästi siten, että asukas voi lukea tilanteen) ja liian pienin panoksin (riskinotosta tuleva palkkio on liian pieni), asukkaat eivät lähde leikkiin mukaan.
Kauden 2020 asukasvalinnat eivät olleet missään mielessä epäonnistuneita sinänsä, mutta kokonaisuus ei lähtenyt lentoon. Asukkaat esiintyivät melko sovinnaisesti ja kesysti. Rempseämmät mökkiläisetkin taantuivat ja vaisuuntuivat taloon tultuaan — onko sillä Ikea-sisustuksella tällainen psykologinen efekti?
Jaolla mökkiin ja taloon saattoi olla oma merkityksensä kauden asukasdynamiikan muodostumisessa, mutta on tietysti mahdotonta sanoa, millainen siitä olisi tullut — parempi vai huonompi — jos jakoa ei olisi ollut ja kaikki olisi laitettu heti taloon.
”Suuret persoonat” siinä mielessä kuin sellainen voi BB-asukkaana olla tältä kaudelta puuttuivat. Oli vain pieniä tai keskisuuria persoonia. Parhaat tyypit olivat poikkeuksellisen passiivisia, tai tuotanto ei ainakaan saanut näitä kovin paljon aktivoitua. Tiettyjä asukkaita oli voittopuolisesti mukava seurailla, mutta tunne, että jotain asukasta tahtoisi varauksettomasti kannattaa voittoon jäi tällä kaudella puuttumaan.
Vaikka kausi ei juuri tarjonnut ikimuistoisia ”BB-hahmoja” ja meno oli vähän särmätöntä ja passiivista, on todettava, että yleiseltä hengeltään kausi oli paljon miellyttävämpää seurattavaa kuin esimerkiksi Subin jäähyväiskausi 2014.
Kysymysmerkiksi jäi, oliko alkukauden havainnoilla asukkaiden vastinpareista mökin ja talon välillä (esim. kaksi erilaista kristilliskonservatiivia, kaksi erilaista personal traineria, kaksi jollain tavalla ulkomaalaistaustaista ja syrjinnästä kiinnostunutta asukasta jne.) perää, ja oliko tuotannon toiveissa, että tämä aiheuttaisi konflikteja ja säpinää? Vaikuttaa siltä, ettei asialla lopulta ollut käytännössä kovin paljon merkitystä kauden kulun kannalta, mutta tavallaan hyvä idea/yritys.
Tehtävät
Tehtävien pitäisi olla sisällöltään ja puitteiltaan jotain sellaista, mitä seurakunnan nuorisotyö ei pysty rippileirille järjestämään, mutta kansainvälistä formaattia kuvaava tv-tuotanto BB-talon puitteissa pystyy.
Toteutuksen tulisi olla ”tv-ystävällinen”, eli sisältää visuaalisuutta: esimerkiksi lavasteita, yksityiskohtia, rakenteita, muotoja ja värejä.
Tekniikan tulisi tukea tehtävää: tehtävien ajaksi voisi asentaa uusia tilapäisiä kameroita joustavasti uusiin paikkoihin tai osaksi tehtävän lavasteita, jos niillä saadaan tilanteesta parempi käsitys. Tehtävän lavasteet ja suoritusvälineet voivat sisältää aktiivista tekniikkaa (antureja, näyttöjä, tuloslaskureita, ohjelmoitavaa logiikkaa, merkkivaloja, vipuja ja nappuloita, äänimerkinantolaitteita) — kyllä lavasteryhmän tekniikan poikien pitäisi pystyä tällaiset toteuttamaan.
Asukkaisiinkin voi luottaa sen verran, että jos tehtävään esimerkiksi kuuluu jonkin teknisen välineen käyttäminen, asukas oikeasti käyttää teknistä välinettä, eikä leikisti pahvilaatikkoa, jonka kylkeen on piirretty nappulat.
Tulosgrafiikatkaan eivät olisi huono idea siten, että 24/7-katsoja tietää ajantasaisesti tehtävän tilanteesta ja tuloslaskennasta tai jäljellä olevasta tai kulutetusta suoritusajasta saman kuin BB:kin. Myös tulosgrafiikoilla voi luoda viihdettä tekemällä planssit sopivan humoristisesti tehtävän luonteeseen ja teemaan sovitetuiksi.
Tehtäviin voi liittyä myös oma valaistus: kauko-ohjattavat spotit, lavasteisiin liittyvä tunnelmavalaistus jne. jotka on rakennettu ja mietitty vain kyseistä tehtävää varten.
Sen sijaan että tehtävässä pelataan Kimbleä tai parsitaan asunnottomien sukkia tai laitetaan hassu hattu päähän tai teeskennellään, että ei-mihinkään kytketty lapionkahva ohjaa jotain, enemmän voisi olettaa, että tehtävässä mennään vaahtoa täynnä olevaan tankkiin tai kahlataan vyötäröä myöten styroksinaksuissa sokkona ja nyrkkeilyhanskat käsissä etsien sieltä jotain, kontataan kahden pisteen välistä kapeaa siltaa pitkin, huolehditaan ohjainvipujen tai tasapainoalustan avulla parityönä yötä myöten siitä, että kontrollipaneelin digitaalinäytössä näkyy oikea suuntima, kiivetään turvavaljaisiin kytkettynä monta kertaa 30 metriä korkeaan torniin, lajitellaan herneitä ja papuja valtaviin lasikuutioihin, otetaan vastaan sähköiskuja, painitaan sumopuvut päällä, puhutaan takaperin, lapioidaan valtava läjä sontaa paikasta A paikkaan B, pyöritään kallistuvaan alustaan sidottuna monen akselin ympäri, etäohjataan vivuilla häkissä olevaa robottikouraa, kuntopyöräillään virtuaalikypärä päässä, vietetään virtuaalinen kauhujen yö ne virtuaalikypärät päässä, suoritetaan virtuaalinen leikkaussalileikkaus, kommunikoidaan keltamusta raitapaita päällä ja sihdit silmillä pelkästään elein ja surisemalla, suunnitellaan ja rakennetaan katapultit joilla kisataan, käytetään joka kolmantena sanana vain P-kirjaimella alkava sanaa jne.
Viikkotehtävien onnistumisen pitäisi vaikuttaa ehkä johonkin konkreettisempaankin kuin vain ruuanostoviikkobudjettiin (vetoa voitaisiin budjetin lisäksi lyödä esimerkiksi lämpimästä vedestä, sängyistä jne.), tai sitten peruselintarvikkeiden tasoa pitäisi muuttaa karummaksi.
Viikkotehtävistä voin kehua merirosvotehtävää, koska lavastukseen oli panostettu, asukkailla oli jatkuvasti voimassaolevia sääntöjä, asukkaat laitettiin nukkumaan eri paikkaan kuin normaalisti ja loppurutistus oli sopivan haastava. Kutomistehtävässä oli myös hyviä piirteitä (yllätyksellinen tavaroiden poisvienti ja takaisin ostamnen, jopa niin, että osalla asukkaista ei ollut aluksi mielekkäitä vaatteita) ja kaksintaistelutehtävissäkin omat hienoutensa, mm. panostus palapelikuutioihin. Eläinviikkokaan ei ollut huono, mutta mökkiläisillä oli huono asenne. Yksittäinen hyvä juttu oli
My Day -videon teko ja myös ilmalaivatehtävässä oli paljon hyvää, vaikka se olisi kaivannut vielä lisäpanostusta itse lentotekniikan lavastukseen ja ehkä myös erikoistilanteisiin ja yölennot ja ympärivuorokautinen suorittaminen puuttuivat (tavallisessa makuuhuoneessa nukkuminen ”matkan” aikana oli iso miinus.)
Kokonaisuutena tehtävistä kuitenkin tulee mieleen, että niissä pitäisi olla enemmän twistejä, vielä enemmän panostusta sääntöihin, lavastukseen ja immersioon (ehkä jollain tavalla ”toiminnalliseen” lavastukseen jolla on merkitystä tehtävän kannalta muutenkin kuin koristuksena) ja vielä enemmän päätyyn saakka vetämistä ja absurdismia. Tehtävän sääntöjen tulisi olla voimassa koko viikon ja niiden puitteissa elettäisiin. Ei siis iltalomia tai vapaallaoloja esim. ruokatauon aikana. Yövalvonta- tai vartiointitehtäviä saisi myös olla enemmän, samoin paranoiaa ja keskinäisiä epäilyjä (kuten kauden 2019 ”Rahnanpohjimmaiset”-tehtävässä).
Bileet ja musiikki
Bileet ovat liian kaavamaisia. Alkoholipolitiikka saisi olla vapaampi tai vaihtelevampi. Mietojen juomien lisäksi ainakin viiniä ja drinkkejä. Niitä voisi myös annostella taloon jotain muutakin kautta kuin vain varastohuoneen ovisummeria soittamalla. Esim. baaritiski etäohjattavine juomahanoineen. Bileistä puuttuu oikea musiikki, ehkä myös valaistus. Valoja sentään saatiin yhdessä kohdassa yhden diskopallon verran, mutta enempäänkin varmaan olisi rahkeita.
Teemabileet olisivat OK, jos niihin saisi oikeaa musiikkia ja kokonaisia biisejä ja soittolistoja eikä jotain loopissa toistettua lyhyttä saksalaista pastissihumpanpätkää katalogista.
Musiikkipolitiikka on Virtasen kausilla ollut aivan kauhea. Oikeaa musiikkia on soitettu taloon vain aivan minimaalisesti. Asukkaiden omia soittolistoja tai musiikkitoiveita ei ole kuunneltu tai noudatettu lainkaan (poislukien Joelin huutokaupasta kuulokekuunteluun ostamat biisit), vaikka näillä saisi asukkaista paljon irti.
Geneerisen, ohjelman laatuvaikutelmaa halventavan katalogimusiikin käytön voisi kieltää tuotannolta kokonaan, koska siitä ei tule kuin paha mieli kaikille. Erityiskiellon voisi laittaa koosteiden sentimentaaliselle pianonpimputtelumusiikille, joka ei sovi niihin tilanteisiin ollenkaan, joissa sitä on käytetty. (Etenkään häätöihin.) Tulee mieleen jokin melodramaattinen halvalla tehty telenovela.
Virtasen tuotannon pitäisi katsoa vanhoja Subin kausia, kuinka niissä on hyvin tehokkaasti ja tilannetajuisesti käytetty oikeaa musiikkia (listamusiikkia ja klassikkoja nykyisiltä ja menneiltä vuosikymmeniltä, englanninkielisiä kansainvälisiä artisteja ja ihan koto-suomalaisia, popia, rockia, jopa iskelmää ja laulelmia, hyvällä maulla tilanteeseen sopivasti valittuna) tapahtumien eteenpäin kuljettamisessa ja asukkaiden tunnetilojen kontrolloinnissa. Siis ihan taloon soitettuna ja 24/7-katsojien kuulemana, ei pelkästään koosteissa. Tämä musiikkitoimituksellinen taito ja tilannetaju tuntuu puuttuvan tältä tuotannolta kokonaan.
Loppupäätelmä
Kauden päätteeksi saatiin sopivat finalistit ja sopivin voittaja. Onnea Joelille, ansaittu voitto oli tämän kauden olosuhteissa.
Mutta yleisesti ottaen jotenkin pliisusti Casagranden viime kauden talodesignin raunioille lavastettu (poislukien mökkiympäristö) pliisu kausi pliisulla asukaskattauksella.
Tehtävät olivat omalla tavallaan hyvinkin alkuideoituja, mutta lopullisen toteutuksen ja asukkaiden innostuksen ja omistautumisen tasolla ne olivat terättömiä. Niissä ei edetty mihinkään rankempiin tiloihin tai nähty kovin yllätyksellisiä käänteitä, ja yleisesti ottaen ne eivät saaneet asukkaita kovin paljon eläytymään (traumaretriitti ehkä poikkeuksena). Enemmän vain suoriteltiin suoritustunnit pois ja sitten oltiin taas normaalitilassa ja valmiina pisuille, pesuille ja nukkumaan. Tylsähköä.
Ei huono kausi siinä mielessä kuin jotkin Subin huonoimmat kaudet, jotka melkeinpä suututtavat negatiivisella tunnelmallaan — vaikka tuotannolliset puitteet olisivat olleetkin kunnossa — mutta ei hyväkään. Paljon mielenkiinnottomampi kausi kuin edellisvuosi, BB2019, joka johtuu toki pitkälti vaisummista tai vaisummin tässä kokoopanossa toimineista asukaspersoonista.
Komppaan pitkälti
Wendlaa. Kiintoisat käänteet, tapahtumat, ”huiput” ja ”huipputyypit” olivat tällä kaudella vähissä. Myös
Slidin huomio asukkaiden ”persoonan sammuttamisesta” lienee lähellä totuutta; asukkaiden passivointi on asukasresurssien ja katsojan ajan tuhlaamista.