Big Brother mediassa

Keskustelua liittyen Suomen viidenteentoista Big Brotheriin.
Avatar
Jacobus
Ylläpitäjä
Viestit: 5517
Liittynyt: 14 Helmi 2007 02:03
Viesti:

Big Brother mediassa

Viesti Kirjoittaja Jacobus » 27 Elo 2022 10:13

Kerätään tänne kaikkia BB-aiheisia juttuja eri medioista.
"Jännitys on niin käsinkosketeltava, että Big Brother alkaa jakaa sille kohta rangaistuksia!"
- SBB2006-nettisivut 1.12.2006

Avatar
Jacobus
Ylläpitäjä
Viestit: 5517
Liittynyt: 14 Helmi 2007 02:03
Viesti:

Re: Big Brother mediassa

Viesti Kirjoittaja Jacobus » 13 Syys 2022 22:58

Journalisti-lehti teki juttua tv-tuotantoalan työkulttuurista ja kuinka monissa tuotannoissa työntekijöiden asema on huono. Nostin jutusta muutama BB:tä sivuavaa poimintaa ja yleisesti tosi-tv:n tuottamisesta Suomessa. Journalistin jutun mukaan ainakin Nelosen aikana BB:n työntekijät antavat kiitosta tuotannolle, että työntekijöiden asiat on hoidettu hyvin.
journalisti.fi kirjoitti: Tuotantoyhtiö Endemol Shine on tehnyt Big Brotheria vuodesta 2019 alkaen. Ohjelma saa haastateltavilta myös kiitosta hyvin hoidettuna tuotantona, vaikka Big Brotherin ongelma on perinteisesti ollut suuri kuormittavuus – valmistuuhan ohjelmasta uusi tunnin jakso joka päivä.

Endemol Shinen toimitusjohtaja Unne Sormunen sanoo, että tekijät ovat tuotantoyhtiöille korvaamaton resurssi.

”Kyllä meidän intressimme on kohdella työntekijöitämme mahdollisimman hyvin. Jos emme kohtelisi, hyvät tekijät löytäisivät töitä muualta.”

”Pitää kiittää Nelosta ja Sanomaa resurssiemme lisäämisestä vuoden 2019 jälkeen”, Sormunen sanoo.
journalisti.fi kirjoitti: Suomi on pieni maa, jossa tv-ohjelmia tilaavia kaupallisia kanavia ovat MTV ja Nelonen, nykyisin myös Discovery. Myös Yleisradio tilaa ohjelmia tuotantoyhtiöiltä. Kanavia on vähän ja tuotantoyhtiöitä toista sataa, eli kilpailu ohjelmatilauksista on kovaa.

Yhtälöstä seuraa, että tv-yhtiöt maksavat tuotantoyhtiöille kansainvälisessä vertailussa erittäin pieniä summia esimerkiksi Bachelorin, Selviytyjien tai Big Brotherin tuotantokauden valmistamisesta.

Ohjelmien formaatit ovat kansainvälisiä ja oikeuksien omistajat tarkkoja siitä, mitä formaattiin kuuluu. Suomen Love Islandin pitää näyttää Love Islandilta, vaikka se tehdään kymmeniä kertoja halvemmalla kuin yhdysvaltalainen versio.

”Budjettimme ovat 60 – 70 prosenttia muiden Pohjoismaiden budjeteista”, sanoo sitä tuottavan ITV Finlandin toimitusjohtaja Pete Paavolainen.

Suomalaisten tuotantojen tekijät tuntevat usein jopa ammattiylpeyttä siitä, että työt tehdään pienillä budjeteilla.

Täällä tehdään länsieurooppalaista laatua itäeurooppalaisella hinnalla, sanoo useampi kuin yksi haastateltava.

Rahapulasta kärsivät tv-kanavat haluavat olla varmoja, että niiden tilaama sarja mahtuu budjettiin. Ne haluavat tarkkailla taloustilannetta mahdollisimman pitkään ja viivästyttävät ohjelmatilaustensa aikatauluja. Se tarkoittaa, että ohjelmia suunnitellaan, esituotetaan, kuvataan ja jälkituotetaan kovalla kiireellä. Jos kesällä kuvattavaksi aiottu ohjelma ennen tilattiin loppuvuodesta tai tammi – helmikuussa, nykyisin on tavallista, että tilaus tulee maalis-, huhti- tai toukokuussa, Paavolainen kertoo.

”Kun ohjelmia viimein sitten päästään kuvaamaan, työpäivät vain ovat tällä alalla pitkiä, ja jokainen joutuu tekemään asioita varsinaisen työnkuvansa ulkopuolelta. Nykypäivänä työntekijät eivät aina täysin ole sisäistäneet sitä.”
Koko juttu: https://journalisti.fi/artikkelit/2022/ ... n-villina/
"Jännitys on niin käsinkosketeltava, että Big Brother alkaa jakaa sille kohta rangaistuksia!"
- SBB2006-nettisivut 1.12.2006

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “2022”