Big Brother mediassa
Lähetetty: 27 Elo 2022 10:13
Kerätään tänne kaikkia BB-aiheisia juttuja eri medioista.
Keskustelua Big Brotherista!
https://www.bbplaza.org/forum/
journalisti.fi kirjoitti: Tuotantoyhtiö Endemol Shine on tehnyt Big Brotheria vuodesta 2019 alkaen. Ohjelma saa haastateltavilta myös kiitosta hyvin hoidettuna tuotantona, vaikka Big Brotherin ongelma on perinteisesti ollut suuri kuormittavuus – valmistuuhan ohjelmasta uusi tunnin jakso joka päivä.
Endemol Shinen toimitusjohtaja Unne Sormunen sanoo, että tekijät ovat tuotantoyhtiöille korvaamaton resurssi.
”Kyllä meidän intressimme on kohdella työntekijöitämme mahdollisimman hyvin. Jos emme kohtelisi, hyvät tekijät löytäisivät töitä muualta.”
”Pitää kiittää Nelosta ja Sanomaa resurssiemme lisäämisestä vuoden 2019 jälkeen”, Sormunen sanoo.
Koko juttu: https://journalisti.fi/artikkelit/2022/ ... n-villina/journalisti.fi kirjoitti: Suomi on pieni maa, jossa tv-ohjelmia tilaavia kaupallisia kanavia ovat MTV ja Nelonen, nykyisin myös Discovery. Myös Yleisradio tilaa ohjelmia tuotantoyhtiöiltä. Kanavia on vähän ja tuotantoyhtiöitä toista sataa, eli kilpailu ohjelmatilauksista on kovaa.
Yhtälöstä seuraa, että tv-yhtiöt maksavat tuotantoyhtiöille kansainvälisessä vertailussa erittäin pieniä summia esimerkiksi Bachelorin, Selviytyjien tai Big Brotherin tuotantokauden valmistamisesta.
Ohjelmien formaatit ovat kansainvälisiä ja oikeuksien omistajat tarkkoja siitä, mitä formaattiin kuuluu. Suomen Love Islandin pitää näyttää Love Islandilta, vaikka se tehdään kymmeniä kertoja halvemmalla kuin yhdysvaltalainen versio.
”Budjettimme ovat 60 – 70 prosenttia muiden Pohjoismaiden budjeteista”, sanoo sitä tuottavan ITV Finlandin toimitusjohtaja Pete Paavolainen.
Suomalaisten tuotantojen tekijät tuntevat usein jopa ammattiylpeyttä siitä, että työt tehdään pienillä budjeteilla.
Täällä tehdään länsieurooppalaista laatua itäeurooppalaisella hinnalla, sanoo useampi kuin yksi haastateltava.
Rahapulasta kärsivät tv-kanavat haluavat olla varmoja, että niiden tilaama sarja mahtuu budjettiin. Ne haluavat tarkkailla taloustilannetta mahdollisimman pitkään ja viivästyttävät ohjelmatilaustensa aikatauluja. Se tarkoittaa, että ohjelmia suunnitellaan, esituotetaan, kuvataan ja jälkituotetaan kovalla kiireellä. Jos kesällä kuvattavaksi aiottu ohjelma ennen tilattiin loppuvuodesta tai tammi – helmikuussa, nykyisin on tavallista, että tilaus tulee maalis-, huhti- tai toukokuussa, Paavolainen kertoo.
”Kun ohjelmia viimein sitten päästään kuvaamaan, työpäivät vain ovat tällä alalla pitkiä, ja jokainen joutuu tekemään asioita varsinaisen työnkuvansa ulkopuolelta. Nykypäivänä työntekijät eivät aina täysin ole sisäistäneet sitä.”