Kielenhuoltoketju

Foorumilaisten sielunmaisema, huvit ja harrastukset, uutiset ja örveltäminen, mussutus ja mäkätys sekä kaikki muu taivaan ja maan väliltä!
Avatar
PIETRO
Kanavajohtaja
Viestit: 3925
Liittynyt: 05 Joulu 2008 15:20
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja PIETRO » 24 Heinä 2011 22:10

Ymmärrän tuon Punden pointin, mutta jos 8:aan listään 4, niin silloin se ei enää ole 8-11 sisällä, menee pikkasen yli.
Eli tulkintani on Tirkan ja Spencerin tavoin, että ero ja sisällä tarkoittaa samaa asiaa ja tässä tapauksessa se on 3 eikä 4.

Punde
Jumalan ruoska
Viestit: 15012
Liittynyt: 24 Tammi 2005 17:39
Paikkakunta: Chernarus

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Punde » 24 Heinä 2011 23:43

Tää varmasti kuuluu samaan kategoriaan ku kaksi kertaa/puolet enemmän tai vähemmän, vakiintunut tapa sanoa jokin asia saattaa olla loogisesti ja/tai matemaattisesti väärin tai muuten monitulkintainen.

Ilmeisesti vakiintunut käytäntö on spencerin tapa.

Avatar
siiri.x
BB-talon ylijumala
Viestit: 4887
Liittynyt: 05 Joulu 2006 12:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja siiri.x » 02 Elo 2011 18:32

3 pisteen sisällä tarkoittaa, että maksimierotus on 3. 11-8 = 3.
.
Ihmisten edessä.

Avatar
Ancalagon
Isoveli
Viestit: 1607
Liittynyt: 25 Elo 2009 13:08

Re: Vapaa keskustelu

Viesti Kirjoittaja Ancalagon » 16 Elo 2011 04:06

Yön pikkutunnit saivat pohtimaan, mitä tarkoittaa esimerkiksi "maanantain vastainen yö". Siis onko se niinku sunnuntain ja maanantain välinen yö vai maanantain ja tiistain välinen yö? Minä olen jotenkin olettanut, että se on sunnuntain ja maanantain välinen, mutta jossain sitä tunnutaan käyttävän väärin? "Maanantaiyö" on mielestäni maanantain ja tiistain välinen yö, koska nytkin olen maanantain yövuorossa, vaikka ajallisesti on tiistai.

Maanantai on muuten sangen typerän kuuloinen sana, kun sitä alkaa toistelemaan.
Viimeksi muokannut Zygerö, 16 Elo 2011 12:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Viestejä siirretty Vapaa keskustelu -ketjusta.
You know nothing.

BrutalGentleman
Isoveli
Viestit: 5714
Liittynyt: 05 Marras 2009 05:26

Re: Vapaa keskustelu

Viesti Kirjoittaja BrutalGentleman » 16 Elo 2011 04:50

Ancalagon kirjoitti:Yön pikkutunnit saivat pohtimaan, mitä tarkoittaa esimerkiksi "maanantain vastainen yö". Siis onko se niinku sunnuntain ja maanantain välinen yö vai maanantain ja tiistain välinen yö?
Se yö, jonka jälkeen vastaan tulee maanantaiaamu ja -päivä.

http://en.wiktionary.org/wiki/vastainen

Ilmaisu sinänsä on typerä, koska se ei ole kovin intuitiivinen. Merkitys täytyy erikseen opetella ja ehkä myös hiukan kömpelöin muistisäännöin pitää mielessä. Yöhän on maanantaita "vastassa" kummaltakin puolelta aikajanaa, eikä ole mitään erityisempää logiikkaa tai tolkkua siinä, että asiaa pitäisi ajatella juuri ajallisesti edeltävältä puolelta katsottuna. Se on vain tämän ilmaisun kanssa käytössä oleva "sopimus".

Avatar
Ancalagon
Isoveli
Viestit: 1607
Liittynyt: 25 Elo 2009 13:08

Re: Vapaa keskustelu

Viesti Kirjoittaja Ancalagon » 16 Elo 2011 05:13

BrutalGentleman kirjoitti: Ilmaisu sinänsä on typerä, koska se ei ole kovin intuitiivinen.
Kiitos tiedosta :) Allekirjoitan mielipiteen typerästä ilmaisusta, oikeasti olen välillä vältellyt tuota sanontaa, koska ei ole ollut varmaa kummin päin se pitää ajatella ja jotkut hömelöt käsittävät kumminkin väärin. Jos tästä lähin voisin olla oikeassa tässä asiassa ;)
You know nothing.

Avatar
Zygerö
Tohtori
Viestit: 8329
Liittynyt: 15 Syys 2009 15:22

Re: Vapaa keskustelu

Viesti Kirjoittaja Zygerö » 16 Elo 2011 12:18

Mulle maanantain vastainen yö on aina ollut se maanantaita edeltävä yö, mutta nyt kun Brutal sai mut ajattelemaan asiaa tarkemmin, niin tuossa sanonnassahan ei tosiaan ole mitään järkeä, koska sanan vastainen tarkoituspohjan kannalta kyseessä voi olla kumpi yö tahansa.
Ancalagon kirjoitti:Maanantai on muuten sangen typerän kuuloinen sana, kun sitä alkaa toistelemaan.
Lähes kaikki sanat ovat typerän kuuloisia, kun niitä toistaa tarpeeksi kauan.
"You mustn't fight the elephant. You mustn't fight anybody. War is a very silly way to behave you know." -Dr. Snuggles

BrutalGentleman
Isoveli
Viestit: 5714
Liittynyt: 05 Marras 2009 05:26

Re: Vapaa keskustelu

Viesti Kirjoittaja BrutalGentleman » 17 Elo 2011 02:41

Zygerö kirjoitti:Mulle maanantain vastainen yö on aina ollut se maanantaita edeltävä yö, mutta nyt kun Brutal sai mut ajattelemaan asiaa tarkemmin, niin tuossa sanonnassahan ei tosiaan ole mitään järkeä, koska sanan vastainen tarkoituspohjan kannalta kyseessä voi olla kumpi yö tahansa.
Ilmaisun "x:n vastainen y" (merkityksessä "x:ää välittömästi ajallisesti edeltävä y") juuret kai ovat jossain siellä, mistä myös sana "vastaisuudessa" (merkityksessä "jatkossa", "tulevaisuudessa", "tästä eteenpäin") etymologisesti ponnistaa. Mutta ei sekään asian logiikkaa juuri avaa, koska myös tuosta sanasta voisi melkeinpä suoraan johtaa, että tarkoitetaankin x:ää ajallisesti (tulevaisuudessa, siis vastaisuudessa) seuraavaa y:tä eikä päinvastoin...

Avatar
Xanten
Hyvän Mielen Olento
Viestit: 1360
Liittynyt: 08 Syys 2008 20:07

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Xanten » 17 Elo 2011 04:25

Ja entä kun lento lähtee 23.59 (11.59) että good evening, eikös. 0.00 kun lähdettiin on mitä? ja tietty 0.01 on good morning.

Ja se lähtöaika? Taulun aika, vai kun ollaan airborne (pyörät irti maasta - näin me tulkitaan).

Yleensä mennään että 0.00 ajassa menisi (sekunninkin yli) olisi jo morning ja seuraava päivä (yli 11.59 ed.päivää tai ainakin yli 0.00).

Ja mites toimii synnytyslaitokset tms. kuolinhetket? Luulen, että lääkäri siinä huokuu hetken että siirrytään seuraavaan minuuttiin.

Mm. lapsen syntymähetkellä on merkistystä koko loppuelämämään. Syntyikö viime miinuuteilla 31.12 vai ensi minuuteilla 1.1. siinä on vuoden ero mm. kouluun menossa, vai?

Kommentteja ammattilaiset?

Avatar
Ancalagon
Isoveli
Viestit: 1607
Liittynyt: 25 Elo 2009 13:08

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Ancalagon » 17 Elo 2011 13:50

Xanten kirjoitti: Mm. lapsen syntymähetkellä on merkistystä koko loppuelämämään. Syntyikö viime miinuuteilla 31.12 vai ensi minuuteilla 1.1. siinä on vuoden ero mm. kouluun menossa, vai?
Ei sillä sinänsä ole merkitystä. Vuoden lopussa syntyneet voivat aloittaa koulun seuraavana vuonna eli 1.1.-> syntyneiden kanssa, jos todetaan ettei ole "koulukypsä". Ei ole kauhean erikoista ja tiiän pari tapausta, eikä tartte välttämättä olla ees uudenvuodenaattona syntynyt. Itsekin olen uudenvuodenaaton lapsia, mutta koulut kävin oman vuosiryhmän kanssa. (Onhan se tavallaan hassua, että osa luokkakavereista on syntynyt jo, kun itse on ollut vielä niin sanotusti pilke silmäkulmassa.)

Siitä en tiedä, miten urheiluseuroissa toimitaan, kun ryhmiä jaetaan syntymävuoden mukaan, eli onko se siellä just vai koulujen tapaan "vähän sinnepäin".
You know nothing.

Punde
Jumalan ruoska
Viestit: 15012
Liittynyt: 24 Tammi 2005 17:39
Paikkakunta: Chernarus

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Punde » 17 Elo 2011 18:05

Käykääpä kokeilemassa Akun ja Pellen K.I.E.L.I.K.O.J.E.:tta. Keskimmäinen vaikeustaso ainakin oli ihan hauska, ja kysymykset näyttäis vaihtuvan kun käynnisti uudelleen.

Avatar
Xanten
Hyvän Mielen Olento
Viestit: 1360
Liittynyt: 08 Syys 2008 20:07

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Xanten » 23 Elo 2011 02:52

Eikös ole jo yleisesti sovittua, että käytetään välimerkkejä, uusia kappaleita jne. kun kirjoitetaan kommentteja pidemmästi

On puuduttavaa lukea (ja jää lukematta), kun on yhteenkirjoitettuateksiavaanjamielstäniseeioleoikeinkirjoitusta.

Kirjoitusvirheet ovat aina sallittuja ja inhimillisiä, mutta on välilyönti, pilkku, piste ja uusi kappale kuuluu tekstiin.

Helpottaa lukemista.

Eka rivi ja vika tulee luettua jos sitäkään. Eksyin juuri tuossa lukemaan moista. Eikä millään pahalla, mutta kuitenkin.

Avatar
tuusannuuska
Kunniajäsen
Viestit: 7896
Liittynyt: 30 Syys 2007 00:24

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja tuusannuuska » 23 Elo 2011 21:43

Lainasin jostain, kirosanat kunniaan:

Substantiivi on se sana, jonka jälkeen voi lisätä "perkele", kuten äijänperkele, autonperkele. Adjektiivi on sana jonka eteen lisätään "paskan", kuten paskantärkee, paskanhailee. Verbi on sana, jonka jälkeen lisätään sanat "ihan sikana". Nyt voi pennunperkeleet päntätä ihan sikana paskanhaileeta kieliopinperkelettä. Yhdyssana on sellanen jonka väliin EI voi laittaa vittu. Niinku yhdysvittusana. Ei käy. Kuormavittuauto. Ei käy. Aivan vittu ihana. Joo käy.
The reason I swear so much is because fuck you.

Avatar
Karhu
Ylläpitäjä
Viestit: 2633
Liittynyt: 18 Syys 2009 02:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Karhu » 23 Elo 2011 22:02

^No nyt mäkin viimein vittu tajuun ihan sikana! Maikanperkele tais olla vaan niin paskanluutunut paskanvanhoihin manoveerinperkeleisiin ettei sen sepustuksenperkeleet vaan uponnu ihan sikana mun kaalinperkeleeseen. Vittu.

Kuva

Avatar
Zygerö
Tohtori
Viestit: 8329
Liittynyt: 15 Syys 2009 15:22

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Zygerö » 11 Syys 2011 13:00

Stefan-ketjusta:
RealPlayer kirjoitti:(Tätä muuten ärsyttää jostain ihmeen syystä tää : :madone: )
Mitä helvettiä tuo lause tarkoittaa? Ihan vaan ystävällisenä neuvona, suomen kielessä on muitakin pronomineja kuin tämä. Kun niitä muitakin käyttää, niin toiset lukijat saattavat ymmärtää lukemansa paremmin. Nythän tuosta voi saada esim. sen kuvan, että kirjoittaja ärsyttää itse itseään jostain ihmeen syystä.
"You mustn't fight the elephant. You mustn't fight anybody. War is a very silly way to behave you know." -Dr. Snuggles

Avatar
tuusannuuska
Kunniajäsen
Viestit: 7896
Liittynyt: 30 Syys 2007 00:24

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja tuusannuuska » 11 Syys 2011 14:27

^Ymmärsin sen itse niin, että toi heiluva hymiö nyppii. Ainakin omaan silmään se on pistänyt aika monesta viestistä. Vähän samalla tavalla häiritsevä kuin liikkuvat avat.
The reason I swear so much is because fuck you.

Avatar
Zygerö
Tohtori
Viestit: 8329
Liittynyt: 15 Syys 2009 15:22

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Zygerö » 11 Syys 2011 14:44

^Ah, tuo ei käynyt edes mielessä. RealPlayer voisi kyllä ystävällisesti valaista nyt mulle, että ärsyttääkö häntä hän itse, Stefan, vai tuo hymiö? Jäi vaivaamaan.
"You mustn't fight the elephant. You mustn't fight anybody. War is a very silly way to behave you know." -Dr. Snuggles

Avatar
tuusannuuska
Kunniajäsen
Viestit: 7896
Liittynyt: 30 Syys 2007 00:24

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja tuusannuuska » 24 Syys 2011 22:36

Nyt olen törmännyt eräänlaiseen kummalliseen väkäsilmiöön niin monta kertaa, että tulin ihmettelemään sitä tänne. Ei tämä varsinaisesti ole mitään kieltä, mutta liittyy kommunikointiin.

Eli foorumilla kun porukka viittaa ylläolevaan viestiin merkillä ^ (kuten esimerkiksi tuossa heti yllä nähdään). Ja jos viitataan, ei edelliseen kirjoittajaan, vaan sitä edelliseen, laitetaan ^^

Hämmästys tulee siinä kun jotkut laittavat ^^ tai jopa ^^^ kun viittaavat edelläkirjoittaneeseen (jolloin siis vain yksi ^ riittäisi). Olen myös havainnut muutaman ^^^^^-rivistöön jolloin käy mielessä olisiko jo ollut helpompi klikata sitä quote-namiskaa.

Ei mul muuta tällä kertaa. ^_______^
The reason I swear so much is because fuck you.

Avatar
BuZu
Taivaan iskä
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Elo 2007 18:15
Paikkakunta: Jyväskylä/Pielavesi
Viesti:

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja BuZu » 24 Syys 2011 22:55

tuusannuuska kirjoitti:Nyt olen törmännyt eräänlaiseen kummalliseen väkäsilmiöön niin monta kertaa, että tulin ihmettelemään sitä tänne.
Tämä on itseäni ketuttanut jo useampana kautena.

Toinen vastaava ketutuksen aihe on postaukset, jossa ei ole quotea, vaan kommentti tyyliin "Olen X:n kanssa samoilla linjoilla, koska jne. jne. jne."

Jos kommentissa olisi suora quote, olisi helppo tietää, mihin viitataan, mutta joutuukin kelaamaan pahimmillaan jopa pari sivua taaksepäin ko. kirjoittajan viimeisimpään kommenttiin ja sitten palaamaan katsomaan postausta.

Siis oikeasti, quoteen on aika helppo muokata se olennainen lause ja sitten kommentoida sitä.
:Love: Merve, Mia, Heidi
:tu Ruzbah
:twisted: Daiju

Avatar
ysiluokka
Tuottaja
Viestit: 1116
Liittynyt: 26 Elo 2009 00:03

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja ysiluokka » 25 Syys 2011 14:42

Hamm75 kirjoitti: Viitattiin opettajiin. Ensin päiväkotilapsen ja sittemmin koululaisen vanhempana on saanut tyrmistyä kotiin tulevien tiedotteiden äärellä aivan holtittomasta joko osaamattomuudesta tai piittaamattomuudesta alkeellisimmistakin oikeinkirjoitus- ja oikeakielisyyssäännöistä. Onneksi koulut suosittelevatkin ahkeraa osallistumista lapsensa oppimiseen - voisi nimittäin muuten jäädä puolitiehen.

Pieni luottamus on vielä toimittajia kohtaan. (Heitäkin on toki laidasta laitaan.) Esimerkiksi esillä olevassa aiheessa maamme suurimman päivälehden linja on hyvä: yrityksellä on oikeus kirjoittaa nimensä niin hullusti kuin haluaa, mutta muilla tahoilla on yhtäläisesti oikeus viitata yritykseen käyttäen nimeä oikeinkirjoitetussääntöjen mukaisesti.
Täälläkin ihmetellään vuodesta toiseen ristiriitaa luokanopettajien koulutustason ja ulosannin kesken. Ei juuri ole tullut kotiin tiedotetta, jossa ei olisi karkeita kirjoitus ja kielioppi virheitä.

Olen käsittänyt, että luokanopettajakoulutukseen on erittäin vaikeaa päästä (paitsi joskus miesten, en tiedä nykykäytäntöä) ja että koulutus on laajaa ja varsin vaativaa. Sitä paitsi se on suomeksi, joten äidinkielen kertaamista tulee joka suunnasta päivittäin.

Toimittajilta tulee myös huonoa jälkeä, vaikka ovat nimenomaan kielenkäytön ammattilaisia.

Tavallisia, toistuvia opettajien ja toimittajien älyvapauksia

- Päivämäärä kirjoitetaan kuten kellonaika.
TET jakso on 24.10 alkaen

- Pilkku lauseenvastikkeen yhteydessä tai muuten hölmösti
Työn valmistuttua, lähdemme lomalle.
Hän on koulutukseltaan sekä agrologi, että ratsastuksenohjaaja.

- Yksi käsittämättömimpiä valintoja on
Onnettomuus...sunnuntain ja maanantain vastaisena yönä.

Avatar
Jason S.
Vastaava tuottaja
Viestit: 3776
Liittynyt: 18 Elo 2009 16:26

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Jason S. » 26 Syys 2011 00:45

Eikös päivämäärä nimenomaan kirjoiteta noin? :scratch Vai onko tuossa se oikeinkirjoitusmuoto?

Avatar
Tirkka
Isoveli
Viestit: 8346
Liittynyt: 13 Elo 2006 21:47
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kielenhuoltoketju

Viesti Kirjoittaja Tirkka » 26 Syys 2011 01:35

Ei, vaan päivämäärä kirjoitetaan muodossa xx.xx. tai xx.x. Eli esim. 26.9. tai 26.09. Eli kuukauden peräänkin tulee piste.
Totuus on tuolla ulkona.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muu keskustelu”