BrutalGentleman kirjoitti:Tietyt kristilliseen kulttuuriperintöön liittyvät jutut (musiikki, uskonnosta alkunsa saaneiden juhlaperinteiden tietyt piirteet ja symboliikka jne.) voivat olla siinä kulttuuripiirissä kasvaneelle ei-uskovallekin tunnelmanluojia tai edustaa jonkinlaista lapsuuden nostalgiaa. Niiden voi mielestäni sen kummemmitta älyllisittä ristiriidoitta ajatella olevan osa sitä ympäröivää kulttuuriperinnejatkumoa mitä itsekin edustaa: arvostaa niitä yhtenä osana suomalaista elämäntapaa, vaikka niiden sisällölle ei enää omassa elämässään uskonnollista merkitystä antaisikaan.
Voi hyvin käydä niin, että seuraavalle sukupolvelle tämä "perinteinen" kristillissävytteinen suomalainen kulttuuriperintö ei enää välity, eikä ehkä ole tarpeenkaan välittyä - kulttuuri ja perinteet kun väistämättä muuttuvat vuosisatojen saatossa ja kukin sukupolvi päättäköön eteenpäin viemisen arvoisista asioistaan itse. Mutta itseltäni en lähde kieltämään sellaisista asioista ja tunnelmoinnista nauttimista, jotka jotain iloa elämään tuottavat - ja jotka ovat jossain muodossaan olleet osa omaa elämää (tai laajemmin katsottuna: osa suomalaista elämäntapaa) "aina" - vaikka ne edustaisivatkin symboliikaltaan ja alkuperäiseltä sisällöltään aatetta, johon en itse usko.
Kaipa siinäkin tullaan lopulta siihen kuinka paljon haluaa arvostaa suomalaista elämäntapaa vain siksi, että sattuu olemaan suomalainen. Ei tietenkään ole järkevää lähteä siivoamaan kaikkea uskontoon liittyvää elämästään vain periaatteen vuoksi, mutta en itse henkilökohtaisesti koe tarpeelliseksi myöskään juhlistaa sitä erityisemmin. Toki joulun aikana voi olla perheen kanssa ja syödä hyvää ruokaa ihan vaan siks, että se on mukavaa. Lahjojakin voi antaa, jos sen perinteen kokee mukavaksi (itse en niitä tarvitsisi, mutta ymmärrän kyllä että lapsille se on tärkeää).
Ja minun puolestani kuka vaan saa uskoa mihin vaan, mutta se tökkii, että oletetaan kaikkien jotenkin automaattisesti olevan ihan ok kristinuskoon liittyvien rutiinien ja rituaalien kanssa vain siksi, että se on osa kulttuuriperintöä.
orgasmienkeli kirjoitti:David Mills kirjoitti:Minusta taas ateisti ei ole kovin voimakas sana, vaikka sitä tietysti voi käyttää voimakkaana. Jos ei usko jumalaan niin on ateisti.
Se on kai miten sen ottaa! Määrittelisin ateisti-sanan niin, että kieltää Jumalan olemassaolon, ja agnostikon taas niin, ettei voi ottaa siihen kantaa.
Ateisti siis luottaa täysin siihen uskoonsa, että jotain EI ole olemassa, kun agnostikko taas kokee olevansa niin tyhmä ettei voi todistaa asiaa mihinkään suuntaan.
Näin juuri, kyllä ateisti on mielestäni paljon ehdottomampi sana, koska ateisti ei usko minkään yliluonnollisen olemassaoloon. Agnostikko taas on sitä mieltä, että ei voida olla varmoja onko jotain suurempaa voimaa olemassa.
Siksi oli harmi, että tämä tilaisuus oli vasta näin myöhään talossa, nyt ei oikein päästy näkemään sitä miten ns. eritavalla uskovat asukkaat olisivat reagoineet. Koska itse ainakin katson BB:tä juuri siksi, että näkisin miten erilaiset ihmiset toimivat erilaisissa tilanteissa. Nyt käteen jäi lähinnä se, että Seba odotettavasti kiljui ilosta ja innostuksesta, sekä ehkä hieman yllättäen Mikaelin pidättyväisyys. Muut reagoivat tilanteeseen kunnon tapakristityn tavoin ja olivat hommassa mukana kuten kuuluukin.
The reason I swear so much is because fuck you.