Big Brotherin katsojaluvut
Edit: Kerkesi muutaman minsan aikaisemmin. Laitetaan sitten vertailua top3 eri kanavilta
Viikko 38/2007
SubTV
1.Big Brother Talk Show su 20:58 395 000
2.Big Brother to 22:01 311 000
3.Elokuva: Pähkähullu perheloma ke 20:00 162 000
TV1
1.Tv-uutiset ja sää la 20:30 793 000
2.Urheiluruutu ti 20:55 694 000
3.Kotikatu to 19:45 622 000
TV2
1.Yleisurheilun GP-finaali su 14:40 426 000
2.Tv-uutiset, sää ja urheilu pe 21:50 425 000
3.Ajankohtainen kakkonen ti 21:00 420 000
MTV3
1.Maajussille morsian su 20:00 946 000
2.Salatut elämät ti 19:29 832 000
3.Sydänjää ma 20:00 633 000
Nelonen
1.Hauskat kotivideot pe 20:00 330 000
2.Täydelliset naiset ma 21:00 260 000
3.Ota tai jätä to 20:01 260 000
Viikko 38/2007
SubTV
1.Big Brother Talk Show su 20:58 395 000
2.Big Brother to 22:01 311 000
3.Elokuva: Pähkähullu perheloma ke 20:00 162 000
TV1
1.Tv-uutiset ja sää la 20:30 793 000
2.Urheiluruutu ti 20:55 694 000
3.Kotikatu to 19:45 622 000
TV2
1.Yleisurheilun GP-finaali su 14:40 426 000
2.Tv-uutiset, sää ja urheilu pe 21:50 425 000
3.Ajankohtainen kakkonen ti 21:00 420 000
MTV3
1.Maajussille morsian su 20:00 946 000
2.Salatut elämät ti 19:29 832 000
3.Sydänjää ma 20:00 633 000
Nelonen
1.Hauskat kotivideot pe 20:00 330 000
2.Täydelliset naiset ma 21:00 260 000
3.Ota tai jätä to 20:01 260 000
Kaikista pahinta tässä katsojalukukeskustelussa (mediassa) on se, että tuotantoyhtiölle tulee harhakuva kauden onnistumisesta. Eli: enemmän katsojia = parempi tuotantokausi = ensi kaudella samaa paskaa.
Katsojalukujen nousussa on enemmänkin kyse siitä, että Big Brother ilmiönä ei ole enää pelkästään fanien ja reality-ihmiseten juttu, vaan ohjelman hypetykseen ovat lähteneet (kuten sanottua) molemmat iltapäivälehdet tavallista enemmän.
Tuntuu kuin BB olisi levinnyt kansan keskuuteen paremmin. Tämän kauden tuotannon tempuilla ei ole siihen mitään vaikutusta, vaan kyse on kahden aikaisemman kauden maineteoista, joka nyt kerää hedelmää tällä kaudella.
Täytyy vain toivoa, että ohjelma nousee sille tasolle, että sponsoreita ei tarvitse niin paljoa kuunnella (eli sponsorit kilpailevat siitä, että pääsevät BB:n sponssiksi, jolloin tuotantotiimillä on enemmän valtaa käytettävään).
Katsojalukujen nousussa on enemmänkin kyse siitä, että Big Brother ilmiönä ei ole enää pelkästään fanien ja reality-ihmiseten juttu, vaan ohjelman hypetykseen ovat lähteneet (kuten sanottua) molemmat iltapäivälehdet tavallista enemmän.
Tuntuu kuin BB olisi levinnyt kansan keskuuteen paremmin. Tämän kauden tuotannon tempuilla ei ole siihen mitään vaikutusta, vaan kyse on kahden aikaisemman kauden maineteoista, joka nyt kerää hedelmää tällä kaudella.
Täytyy vain toivoa, että ohjelma nousee sille tasolle, että sponsoreita ei tarvitse niin paljoa kuunnella (eli sponsorit kilpailevat siitä, että pääsevät BB:n sponssiksi, jolloin tuotantotiimillä on enemmän valtaa käytettävään).
Viikko 40/2007
1. Big Brother Talk Show su 403 000
2. Big Brother ma 344 000
3. Elokuva: Big - isoksi yhdessä yössä (2.es.) ke 184 000
4. Simpsonit (2.es) ti 171 000
5. Sinkkuelämää to 165 000
6. Pussycat Dolls ti 165 000
7. C.S.I. Miami (1. u) to 153 000
8. Tosipaikka: Täydellisen peniksen metsäst su 146 000
9. Num3rot ma 145 000
10. Frendit (4.es) ti 140 000
11. Me, Myself & I su 138 000
12. Pala juustoa, tilkka viiniä ma 120 000
13. Big Brother Extra ti 117 000
1. Big Brother Talk Show su 403 000
2. Big Brother ma 344 000
3. Elokuva: Big - isoksi yhdessä yössä (2.es.) ke 184 000
4. Simpsonit (2.es) ti 171 000
5. Sinkkuelämää to 165 000
6. Pussycat Dolls ti 165 000
7. C.S.I. Miami (1. u) to 153 000
8. Tosipaikka: Täydellisen peniksen metsäst su 146 000
9. Num3rot ma 145 000
10. Frendit (4.es) ti 140 000
11. Me, Myself & I su 138 000
12. Pala juustoa, tilkka viiniä ma 120 000
13. Big Brother Extra ti 117 000
Toisaalla on ollut keskustelua siitä, josko tämä BB kausi on viimeinen vai ei. (Ml Petrin viimeisin kolumni). Subi katsoo asiaa (eli jatketaanko vai ei) puhtaasti taloudelliselta kannalta. Tämänvuoden katsojaluvut ovat olleet kohtuullisia, usein parempia kuin edellisinä vuosina.
Katsojaluvut vaikuttavat mainostajien kiinnostukseen ja mainosajan hintaan. Tänä vuonna on mainontaa tullut tuutin täydeltä (vrt Punden kolumni jokunen viikko sitten), ehkä enemmän kuin viimevuosina.
Toinen tulonmuodostaja on tekstariäänestykset; tänävuonna on ollut (yhdentekeviä?) käytä valtaasi äänestyksiä, jonka lisäksi kakkoskaudella lanseerattu "plus - miinus" äänestysmenetelmä. On vaikea arvioida kuinka paljon ääniä annetaan suhteessa sponsorituloihin, mutta voisi kuvitella että aika merkittävästi kuitenkin. Näiden äänien määrä korreloi varmaan katsojalukujen kanssa aika voimakkaasti.
Kolmas tulonmuodostaja on tekstarisätti, joka vaikuttaa olevan aikalailla aktiivista tänä vuonna. (Kommenttien laadusta ei kommenttia).
Toista vaakakuppia painaa menopuoli. Verrattuna viimekausiin on vaikea päätellä mitään suuria muutoksia menoissa. Ramirentistä vuokrattu kivipora, ruosteinen Skoda tai foliohattu ovat varmaan aikalailla samalla viivalla.
Summa summarum: Katsojalukujen kehityksen ja sen johdannaisseurausten perusteella voisin kuvitella että voimme palata foorumille ensivuonnakin.
Katsojaluvut vaikuttavat mainostajien kiinnostukseen ja mainosajan hintaan. Tänä vuonna on mainontaa tullut tuutin täydeltä (vrt Punden kolumni jokunen viikko sitten), ehkä enemmän kuin viimevuosina.
Toinen tulonmuodostaja on tekstariäänestykset; tänävuonna on ollut (yhdentekeviä?) käytä valtaasi äänestyksiä, jonka lisäksi kakkoskaudella lanseerattu "plus - miinus" äänestysmenetelmä. On vaikea arvioida kuinka paljon ääniä annetaan suhteessa sponsorituloihin, mutta voisi kuvitella että aika merkittävästi kuitenkin. Näiden äänien määrä korreloi varmaan katsojalukujen kanssa aika voimakkaasti.
Kolmas tulonmuodostaja on tekstarisätti, joka vaikuttaa olevan aikalailla aktiivista tänä vuonna. (Kommenttien laadusta ei kommenttia).
Toista vaakakuppia painaa menopuoli. Verrattuna viimekausiin on vaikea päätellä mitään suuria muutoksia menoissa. Ramirentistä vuokrattu kivipora, ruosteinen Skoda tai foliohattu ovat varmaan aikalailla samalla viivalla.
Summa summarum: Katsojalukujen kehityksen ja sen johdannaisseurausten perusteella voisin kuvitella että voimme palata foorumille ensivuonnakin.
Tämä on ehdottomasti totta! (Näkyy myös foorumissakin; mielestäni aktiivikirjoittavien kotipaikkakunnissa on paljon enemmän hajontaa kuin ennen.)Petri kirjoitti:Edelleenkin Big Brotherin katsojaluvut ovat suhteellisen surkeita, kun otetaan huomioon että on siirrytty digitv-aikaan ja sitä myöten tavoitettavissa oleva ihmismäärä on kasvanut huomattavasti.
Mutta yritin tehdä pointtia Subin kannalta. Viimevuonna päättivät jatkaa toissavuotisen tuloslaskelman pohjalta. Tämän kauden luulisi olevan parempi 2006 kauteen verrattuna, ainakin yo "arvauksien" perusteella.
Tämä logiikka mielestäni pätee katsottaessa pelkästään BB:tä ja arvailtaessa sen tuloksentekokykyä. Vielä suurempi arvailu on se, pystyykö Subi vetämään kanavalleen BB:tä suurempaa huomionherättäjää. Sellaista jota iltaseiskat, hesari ja muut mediat kommentoivat päivittäin. Conan, Tilt ja Me, Myself & I on NIIN nähty, ei riitä.
Näin on, todellakin!Petri kirjoitti:Tosin jos asiaa tehdään pelkästään rahan vuoksi ja laatu on samaa kuin tänäkin vuonna, niin se on melkoista katsojien aliarvioimista.clouseau kirjoitti:Summa summarum: Katsojalukujen kehityksen ja sen johdannaisseurausten perusteella voisin kuvitella että voimme palata foorumille ensivuonnakin.
Toisaalta, seuraavat faktat SubTV:stä a-lá Wiki:
"Subtv (former TVTV!) is a popular Finnish TV channel. It is owned by Bonnier and Proventus. Alma Media sold Subtv and its sister channels (MTV3, MTV3+, Urheilukanava, Radio Nova and Sävelradio) to Swedish Bonnier and Proventus in 2005."
"Subtv is a pure entertainment channel for teens and young adults. There are no news aired on the channel. Programs are mostly imported, mainly from America. Subtv also shows reruns of popular and cult TV shows."
Eli tästä päätellen katsojien (ali)arviointi ei ole ehkä ykkösjuttu, lyhyen tähtäimen rahanteko on. Tänä vuonna Subi vetää mitä todennäköisimmin enemmän rahaa kuin viime vuonna. Tämä perustuu formaatin maineeseen ja edellisvuosien persoonien "valovoimaan", jotka ovat houkutelleet tänä vuonna paljon sponsoreita ja julkisuutta. Formaatin "kulttimaine" kuitenkin häviää tällä "ylikaupallisella" menolla ja pitkällä tähtäimellä homma kusee.
Siis lopputulema: Uskoisin että on vielä ensikausi, mutta ei sitä seuraavaa.
Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että BB tulee joka ikinen päivä. Siispä ohjelmaa katsovat ihmiset jakaantuvat eri päiville. Jos telkkarista tulisi ainoastaan sunnuntainen talk show-lähetys, eikä lainkaan koosteita, niin sen katsojamäärä olisi varmasti todella korkea.
Pakko kyllä toivoa neljättä kautta. Kauhuskenaarioni on, että tässä piakkoin kolmoskauden jälkeen vetäistään joku väsynyt ja lyhyt "julkkis-bb" ja suomen Big Brother formaatti kuolee siihen.
Pakko kyllä toivoa neljättä kautta. Kauhuskenaarioni on, että tässä piakkoin kolmoskauden jälkeen vetäistään joku väsynyt ja lyhyt "julkkis-bb" ja suomen Big Brother formaatti kuolee siihen.
En ole aikaisemmin noita katsojalukuja oikein seurannutkaan, mutta hyvin näyttää ainakin Talk Show keräävän ihmisiä ruudun ääreen. Se on myös totta, että kyseinen pläjäys keräisi vielä enemmän ihmisiä, jos se olisi ainoa bb -lähetys. Tuskin silti missään miljoonassa pyörittäisiin, mutta joku 700 000 voisi realismia, vaikka sitä on vaikea arvioida. Jokapäiväiset bb:t näyttäisivät saavan ihan ok lukuja. Nämä PlusTV yms. hömpötykset näitäkin lukuja verottavat jonkin verran. BB Extra pärjää omasta mielestäni yllättävän huonosti. On totta, että se koostuu lähinnä pelkästä hömpästä jne., mutta käy siellä julkkiksia, vanhoja bb -asukkaita ym. 19.00 jälkeen luulisi jokatapauksessa olevan paras katseluaika, kun kaikki ovat jo kotona.
No tästä jatketaan.
No tästä jatketaan.
Big Brother Extran katsojaluvut:
Viikko 35 - 105 000
Viikko 36 - 106 000
Viikko 37 - 119 000
Viikko 38 - 88 000
Viikko 39 - 140 000
Viikko 40 - 117 000
Viikko 41 - 131 000
Viikko 42 - 143 000
Viikko 43 - 138 000
Viikko 44 - 159 000
Big Brother Talk Shown katsojaluvut:
Viikko 35 - 408 000
Viikko 36 - 377 000
Viikko 37 - 427 000
Viikko 38 - 395 000
Viikko 39 - 437 000
Viikko 40 - 403 000
Viikko 41 - 392 000
Viikko 42 - 432 000
Viikko 43 - 391 000
Viikko 44 - 440 000
Big Brotherin katsojaluvut:
Viikko 35 - 406 000
Viikko 36 - 348 000
Viikko 37 - 308 000
Viikko 38 - 311 000
Viikko 39 - 353 000
Viikko 40 - 344 000
Viikko 41 - 366 000
Viikko 42 - 406 000
Viikko 43 - 377 000
Viikko 44 - 380 000
Viikko 35 - 105 000
Viikko 36 - 106 000
Viikko 37 - 119 000
Viikko 38 - 88 000
Viikko 39 - 140 000
Viikko 40 - 117 000
Viikko 41 - 131 000
Viikko 42 - 143 000
Viikko 43 - 138 000
Viikko 44 - 159 000
Big Brother Talk Shown katsojaluvut:
Viikko 35 - 408 000
Viikko 36 - 377 000
Viikko 37 - 427 000
Viikko 38 - 395 000
Viikko 39 - 437 000
Viikko 40 - 403 000
Viikko 41 - 392 000
Viikko 42 - 432 000
Viikko 43 - 391 000
Viikko 44 - 440 000
Big Brotherin katsojaluvut:
Viikko 35 - 406 000
Viikko 36 - 348 000
Viikko 37 - 308 000
Viikko 38 - 311 000
Viikko 39 - 353 000
Viikko 40 - 344 000
Viikko 41 - 366 000
Viikko 42 - 406 000
Viikko 43 - 377 000
Viikko 44 - 380 000