gauchiton laittama Voicen juttu, missä Niko kertoo Big Brotherin pilanneen hänen elämänsä.
Edellisessä viitattu Ilta-Sanomien Plus –liitteen juttu, missä mukana myös Veijo Hietalan analyysiä.
Mitenhän hyvin toimittaja Inka Ikonen on ollut perehtynyt Nikon historiaan?Ilta-Sanomat Plus 26.2.2011, s. 10-11 kirjoitti: ”Olin koko Suomen sylkykuppi!”
Tappeluista, haukkumisesta ja loanheitosta tuli Niko Saariselle arkipäivää BB-talosta lähdön jälkeen. Niko Saarinen, 24 sai tappouhkauksia ja menetti välit isäänsä osallistuttuaan vuoden 2008 Big Brother -ohjelmaan.
Saarinen poistettiin talosta ja kisasta väkivaltaisen käytöksen takia hänen heitettyään kanssakilpailijaa lasilla.
”Julkisuuteen ei osannut varautua. Ihmiset ajattelivat, että olen hullu, ja se oli aika kova sokki. Välillä tuntui, että koko Suomi oli minua vastaan.”
”Tuotantoyhtiö ei valmistellut meitä mitenkään talon jälkeiseen elämään. Minua revittiin joka paikkaan ja raahattiin haastattelusta toiseen kuin sirkusapinaa,” Niko kertoo.
”Minut vietiin juontamaan baariin, joka oli täynnä räkäkännisiä. Tappeluihin siinä joutui.
Ohjelman jälkeen Saarinen joutui julkisuusmyllyyn eikä hänelle annettu muuta vaihtoehtoa kuin suostua kaikkiin juttuihin.
Uhkausten, haukkujen ja kritiikin lisäksi ohjelmaan osallistuminen pilasi myös hänen työmahdollisuuksiaan.
”Menetin rakastamani työpaikan kassavastaavana ja mahdollisuuden päästä juontajaksi yhteen tv-ohjelmaan Big Brother -kisan takia. Lisäksi isäni ei ole ollut minuun missään yhteydessä kisan jälkeen, Niko kertoo apeana.
Tuotantoyhtiö profiloi kilpailijat jo ennalta. Saarinen väittää, että heidän persoonia vääristellään. Hän oli se kiintiöhomo, joka aina vain huutaa. Ohjelmassa asukkaiden henkistä tasapainoa yritetään murtaa keinolla millä hyvänsä.
”Päiväkirjahuoneessa tuotantoyhtiö yritti hajottaa meitä koko ajan sanomalla: ”Mitä Suomi ajattelee tollasesta pillittävästä homosta?" tai: "Te olette Suomen paskimmat BB-asukkaat!". Se tuntui pahalle, Saarinen paljastaa. Murtaminen jatkui ohjelman jälkeen. Niko Saarinen kertoo, että heidät jätettiin ilman tukea. Hän on vihainen, ettei häntä neuvottu, kuinka toimia julkisuuden kanssa.
Viime tuotantokaudella Saarista pyydettiin kisaan uudestaan. Hän lähti ja oli talossa viiden päivän ajan. ”Tiesin jo, miten sitä peliä pelataan. Jos olisin ollut pidempään, olisin varmasti pimahtanut uudestaan. Vielä nytkin Nikolle huudellaan kauppakeskuksen käytävillä homohaukkuja.
Inka Ikonen
”Paine voi aiheuttaa pahoja traumoja”
Mediatutkija Veijo Hietala Turun yliopistosta on tutkinut tosi-tv-ilmiötä jo 15 vuotta. Ohjelmatyypin syntyminen oli hänen mielestään seurausta siirtymisestä uuteen mentaalihistorialliseen ajanjaksoon, jota hän kutsuu uusromantiikaksi. Alettiin etsiä elämyksiä ja suuria tunteita.
”Tajuttiin, että lopulta tunteet pyörittävät maailmaa. Ihmisille eivät enää kelvanneet elokuvien näytellyt tunteet, vaan alettiin kaivata aitoja tunteita myös televisioon.
Hietalan mielestä aitojen tunteitten katsominen televisiosta alkoi olla harvinaista herkkua, koska varsinkaan tunteiden äärilaitoja näki tosielämässä enää harvoin. Nykyaikaisessa tasa-arvoisessa
kulttuurissa opettajat eivät enää kyykytä oppilaitaan eikä armeijassa simputeta alokkaita. Työpaikoillakaan pomot eivät enää johda alaisiaan autoritaarisesti. ”Tosi-tv täyttää tämän tarpeen. Se vie ääritilanteisiin, joissa ihmisestä puristetaan aidot tunteet esiin.”
Varmin tapa saada oikeita tunteita televisioon, on sulkea niin sanottuja tavallisia ihmisiä poikkeuksellisiin oloihin tai tilanteisiin, joissa heillä ei ole mitään ylimääräisiä virikkeitä kuten Selviytyjät tai Big Brother -tv-ohjelmissa. Kun he vielä kilpailevat rahasta. äärimmäisen
stressaavassa tilanteessa, tunteenpurkauksia syntyy varmasti.
Erityisen haluttua kamaa ovat kyyneleet. Ne ovat monille ainoa varma todiste suurista tunteista, sillä läheskään kaikki näyttelijätkään eivät saa aikaan aidon tuntuista itkua kameran edessä.
Ohjelmien luonnolliseen kehitykseen myös kuuluu, että niissä halutaan koko ajan yhä rankempia ärsykkeitä tunteiden esille tuomiseen.
”Tunteita synnytetään yllättävillä tempuilla kuten toisen päälle hyökkäämällä tai heittämällä tämä seinään. Nöyryyttäminen on myös tehokas keino saada ihmiset avautumaan.” ”Kun tosi-tv:ssä kilpailijaa haukutaan ääliöksi, idiootiksi tai rumaksi, on melko varmaa, että kyyneleitä alkaa
pukata silmäkulmasta.
Hietala halusi itse viettää BB –talossa puolitoista vuorokautta tietääkseen, miltä siellä tuntuu asua.
”Se oli minulle aivan tarpeeksi, en olisi kestänyt siellä yhtään kauempaa. Kokemus oli psyykkisesti todella kova. En yhtään ymmärrä ihmisiä, joiden pää kestää siellä oloa monta kuukautta.”
Tositelevisioon mennään monesta syystä.
”Äärielämyksien kokeminen on suosittua tunnekulttuurin ihmiselle. Mennään testaamaan omaa kanttia ajattelematta seurauksia.”
Hietala opastaa kuitenkin harkitsemaan todella tarkkaan osallistumista tällaiseen ohjelmaan - etenkin, jos yhtään epäilee voimavarojaan.
”Usein osallistujalle ohjelman tuomat paineet tulevat yllätyksenä ja ne voivat aiheuttaa pahoja traumoja. Ohjelmista mahdollisesti koituvaa psyykkistä stressiä on hyvin vaikea ennalta kuvailla
tai kuvitella.
Lyhyt ohjelmakooste ei kerro ohjelman koko totuutta. Uusromantiikkaan ja tunteiden näyttämisen
aikakauteen kuuluu myös loputtoman avoimuuden kulttuuri, jossa kaikki pitää näyttää. - Mitään ei saa enää jäädä kätköön ja salaisimpienkin tunteiden paljastamiseksi ovat kaikki keinot sallittuja.
Tunnekulttuurissa on Hietalan mielestä paljon hyvääkin. Nykyisin myös miehet saavat näyttää tunteitaan menettämättä kasvojaan.
”En silti tiedä, mihin tämä loputtoman jakamisen ja avoimuuden kulttuuri johtaa. On vaikea sanoa, onko kehitys enää positiivista ihmisen kannalta. Olisiko sittenkin ihmisen hyvä säilyttää jotain
itsellään? Tarvitseeko kaikki kaivaa esille ja antaa kaiken kansan nähtäväksi?
Anne Erjonsalo
Ainakaan ensimmäiseen talon jälkeiseen konfliktitilanteeseen Nikoa ei kukaan pakottanut, jollei BB4-Minnaa sellaiseksi lasketa:
Seiskan kansikuva, ja
tänne laitettu Viihdeuutisten juttu.
Minusta Niko lopetti omasta halustaan Lidlin kassalla kaikenlaisen häiriön takia, tänne laitettu uutinen.
Ilta-Sanomien uutisen sanamuodosta voisi tulkita, että Niko irtisanottiin. Kaimansa lopetti myös työt Anttilassa vastaavasta syystä, mutta en ole muistaakseni kuullut Niko N:n valittavan asiasta kertaakaan.
Mihinhän ohjelmaan tuiki tuntematon keravalainen kaupan kassa olisi päässyt juontajaksi?
Vanhemmassa Helsingin Sanomien haastattelussa sanottiin mm. näin: ” Viime syksynä hän osallistui Big Brother –tosi-tv-kilpailuun, koska oli kyllästynyt työhönsä Lidlin kassavastaavana.
”Olen aina halunnut ilmaista itseäni ja olla ammatissa, jossa ihmiset näkevät minut. Halusin ohjelmaan, koska ajattelin, että sen avulla voisi saada media-alan töitä ilman koulutusta.”
Eipä tuo tue oikein myöskään väitettä, että Niko olisi rakastanut työtään.
Ymmärrän, että ulosheitosta on voinut tulla jonkinlainen pakkomielle, mihin talossa käynnistä on ollut apua. Aika iso hinta opiskelujen viivästyminen tosin oli.Zygerö kirjoitti:Jos tuosta on edes puolet totta ja nuo jutut tapahtuivat silloin 2008, niin minkälainen mediahuora pitääkään ihmisen olla, että tuon jälkeen lähtee vielä uudestaan taloon?
Uskon myös Nikon kuvauksen todenmukaisuuteen, siitä voi melkein kuulla Jumalan Ruoskan äänen. Kuvaus osoittaa minusta ennen kaikkea tuotannon ammattitaidottomuutta; Nikon tapaista persoonaa olisi paremminkin pitänyt rauhoitella, konflikteja olisi tullut aivan omiksi tarpeiksi muutenkin.Tirkka kirjoitti:Kun muistelen mitä Tero aiemmin kertoili vastaavasta aiheesta täällä, niin uskaltaisin väittää että tässä tapauksessa Nikon jutuissa on luultavasti enemmän totuutta kuin värittelyä. Siis asukkaillehan varmasti pyritään luomaan rooleja joita toteuttamaan heitä pyritään ohjaamaan (ei siis välttämättä suoraan käskemällä vaan ohjaamalla tapahtumia siihen suuntaan).
Toki sitten on myös totta että Nikon kohdalla BB-tuotanto varmasti tiesi jo etukäteen että mitä häneltä tullaan näkemään eli juuri sitä huutamista, raivoa ja draamaa. Mutta tuosta PK-huoneen keskusteluja koskevasta osasta varmasti osa onkin totta.